HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

22 Dec 2013

Pelik! Cara Ikan Lumba-lumba Meluahkan Cinta


Manusia menyatakan cinta dengan bunga serta ritual khusus menjelang perkahwinan . Berbeza pula dengan ikan lumba - lumba .

Siri dokumentari BBC tentang kehidupan lumba - lumba mendedahkan bahawa mamalia laut itu juga makhluk yang romantis .

Bila manusia lelaki memberi bunga , lumba - lumba jantan diketahui memberi karangan rumput laut kepada betina yang dicintainya .
Lumba-lumba meluahkan cinta dengan rangkaian rumput laut. Ritual memberikan rumput laut sekaligus merupakan bahagian dari "proses kahwin" mereka.

Aksi memberikan karangan rumput laut adalah bahagian awal dari proses perkahwinan panjang lumba - lumba .

Awalnya , lumba - lumba jantan akan berenang jauh di lautan khusus untuk mencari karangan rumput laut terbaik .

Setelah mendapatkannya , lumba - lumba jantan akan memakainya untuk mempamerkan kecekapannya , bermain karangan rumput laut di antara ekor , sirip , dan hidungnya .

" Bila betina suka , maka ia akan menerima rumput laut itu , memainkannya dengan menggoda , " kata Rob Pilley , produser siaran BBC , seperti di nyatakan Daily Mail , Isnin ( 9/12/2013 ) .

Selesai tarikan dengan rumput laut , lumba - lumba memulakan proses kawin . Jantan dan betina akan menggesekkan sirip satu sama lain , mengelilingi satu sama lain .

Pemanasan dalam seks ini boleh berlangsung selama lebih dari satu jam . Selepas , baru adegan teras bermula .

Percintaan lumba - lumba memang sangat romantis . Sayangnya , " cinta " tak berlangsung lama . Selesai bercinta , usai sudahlah cinta .

Lumba - lumba betina bukanlah jenis yang setia pada satu pasangan . Kala musim kawin , lumba - lumba betina boleh bercinta dengan beberapa jantan dalam sehari .

" Ketika seks terjadi , itu mirip seperti berjabat tangan , dan selepas pasangan akan pergi berasingan , " ungkap Pilley .

Pengetahuan tentang ritual kawin lumba - lumba ini diperoleh dengan pemerhatian memakai peranti perakam berbentuk tuna , penyu , dan kerang , yang diletakkan di lepas pantai Mozambique .

Pemerhatian tak cuma menguak romantisme perkahwinan lumba - lumba , tetapi juga tingkah laku lain seperti betapa perhatian ibu lumba - lumba , persahabatan antar lumba - lumba , dan lain-lain .

Begitu bayi lahir , induk lumba - lumba akan membawa beliau ke permukaan air untuk menghirup oksigen serta menggesekkan siripnya pada bayi sebagai ungkapan kasih sayang , layaknya pelukan pada manusia .

Sementara , lumba - lumba jantan juga bersahabat dalam waktu lama . Mereka biasa mencari pasangan bersama , menghabiskan masa untuk bersenang - senang bersama , dan saling menjaga .

Tayangan tentang kehidupan lumba - lumba akan disiarkan pada 2 Januari 2014 akan datang di BBC .