HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

Koleksi Gambar Berkaitan Kapal Titanic (11 Gambar)

11 Gambar yang berkaitan dengan kapal Titanic ini mungkin ada yang anda belum pernah saksikan

Semua Jawapan Untuk Guess The Emoji

Untuk memudahkan korang,ni aku nak share SEMUA jawapan untuk games Guess The Emoji,dari level 1 hinggalah level 25.

Tanda-tanda Kiamat Kecil Yang Telah Muncul

Disaat kita berada dalam lena yang panjang, ketika itulah kiamat akan datang, dan kalian kelihatan seperti keldai yang terpinga-pinga. Maka, ambillah peringatan, kerana peringatan itu amat berguna kepada mereka-mereka yang berfikir.

Jadual Dan Tarikh Pembayaran Gaji Tahun 2014 Kakitangan Awam

Jabatan Akauntan Negara Malaysia (ANM) telah menyiarkan surat pekeliling yang bertujuan memaklumkan tarikh pembayaran gaji bulanan bagi tahun 2014 untuk kakitangan awam

Wanita lebih kerap bermimpi tentang seks

Tanpa mengira sama ada lelaki menghabiskan lebih banyak waktu untuk berfikir tentang seks, kajian pada tahun 2007 mendapati bahawa lelaki kurang cenderung untuk bermimpi tentang seks berbanding wanita.

27 Apr 2014

Lawatan Obama: Sekuriti, keselamatan ditingkatkan


Sekuriti dan keselamatan ibu negara akan ditingkatkan ketika lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama. 

Selain daripada peningkatan kehadiran polis, penutupan jalan di bahagian-bahagian utama bandar dan "zon kawasan larangan terbang" akan dikuatkuasa untuk melindungi presiden sebelum beliau tiba dalam pesawat Air Force One di RMAF di Subang pada petang Sabtu.

Perkhidmatan Rahsia AS telah berada dalam negara sejak bulan lepas untuk 'menjamin' keselamatan presiden. Mereka telah menjalankan peninjauan rapi di hotel dan tempat-tempat yang Obama bakal kunjungi.

Kapal terbang-kapal terbang kargo tentera milik AS telah mula menghantar bekalan logistik untuk lawatan Obama. Antaranya adalah kenderaan dan trak yang membawa tingkap kalis peluru bagi liputan tingkap hotel yang akan diduduki oleh Obama.

Presiden AS ke-44 juga telah membawa Cadillac One, kenderaan khas yang akan digunakan untuk lawatannya. Cadillac One juga dikenali sebagai 'The Beast' (rujuk video).

Pada ketika ini, presiden berada di ibu negara Jepun dan akan menyusul ke Seoul sebelum ke sini. Lawatan tersebut adalah dari 26 hingga 28 April, 2014.

Perjalanan Obama merupakan presiden pertama AS ke Malaysia dalam masa 48 tahun sejak lawatan Lyndon B. Johnson pada tahun 1966.

Obama tiba di Putrajaya untuk mengadakan perbincangan dengan Najib


PUTRAJAYA, (Bernama) - Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama tiba di Seri Perdana di pusat pentadbiran kerajaan persekutuan hari ini untuk mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak. 

Ketibaan beliau di kediaman rasmi Perdana Menteri itu disambut mesra oleh Najib. Kedua-dua pemimpin kemudian meluangkan masa sebentar untuk sesi bergambar. 

Najib dan Obama akan mengadakan pertemuan empat mata sebelum menghadiri mesyuarat dua hala bersama-sama delegasi masing-masing dan diikuti dengan majlis makan tengah hari. 

Sidang akhbar bersama akan diadakan selepas mesyuarat itu selesai. 

Obama tiba di Malaysia pada Sabtu untuk lawatan bersejarah selama tiga hari dan diberikan sambutan rasmi di Bangunan Parlimen di Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia. 

Lawatan ke Malaysia adalah sebahagian daripada lawatan Obama ke empat negara di Asia, julung kali oleh presiden AS yang memegang jawatan dalam tempoh 48 tahun selepas lawatan Presiden Lyndon B. Johnson pada 1966. 

Sebelum ke Malaysia, presiden ke-44 AS itu melawat Jepun dan Korea Selatan. 

Beliau akan meneruskan lawatan ke Filipina pada Isnin. 

Menteri Luar Malaysia Anifah berkata lawatan presiden AS itu menandakan bermulanya peningkatan hubungan dua hala Malaysia-Amerika Syarikat kepada sebuah perkongsian komprehensif.

NGO bantah lawatan Obama ke KL


Sekumpulan pertubuhan bukan kerajaan Islam diketuai oleh Malaysian Consultative Council of Islamic Organisation berarak dari bangunan Tabung Haji di sini ke Kedutaan AS untuk menyanggah lawatan Presiden Barack Obama. 

Ahli-ahli organisasi-organisasi ini mula berkumpul sekitar 2 petang, mengatakan kehadiran Obama di Malaysia akan membahayakan negara. 

Merujuk kepada Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA), wakil Gamis; Muhammad Afiq Awang Bakar kata dengan menandatangani perjanjian itu ia akan membenarkan AS untuk memerintah ekonomi Malaysia. 

Dia turut berkata bahawa negara-negara seperti Indonesia dan Thailand membantah perjanjian itu dan kita tidak wajib menandatanganinya. 

Muhammad Afiq kemudiannya menjelaskan bahawa kos sara hidup rakyat Malaysia akan terus meningkat dan kehidupan di Malaysia akan menjadi lebih rumit akibat perjanjian tersebut. 

Presiden Barack Obama kini berada di Seoul, Korea Selatan dan bakal tiba di Malaysia dari esok hingga 28 April 2014. Malaysia adalah antara negara yang tersenarai dalam lawatan rasmi Asianya.

26 Apr 2014

Jadual lawatan 3 hari Barack Obama di Malaysia


Presiden Amerika Syarikat Barack Obama bakal tiba di Kuala Lumpur buat lawatan pertama kali ke Malaysia. Berikut jadual lawatan beliau yang akan berlangsung bermula 26-28 April ini (Sabtu-Isnin).

Lawatan ini adalah yang pertama oleh seorang Presiden Amerika yang memegang jawatan, dalam tempoh 48 tahun selepas lawatan Presiden Lyndon B. Johnson, pada 1966.

26 April (Sabtu)

-Presiden Obama tiba

-Menghadap Yang Di Pertuan Agong dan majlis makan malam Negara

27 April (Ahad)

- Masjid Negara

- Pertemuan dua hala dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak

- Melawat Pusat Inovasi dan Kreatif Global Malaysia (MaGIC)

- Pertemuan dengan pemimpin muda dari seluruh Asia Tenggara di Universiti Malaya

- Pertemuan dengan pemimpin masyarakat

28 April (Isnin)

-Berangkat ke Filipina

(Sumber: Laman web kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia)

24 Apr 2014

Kita Sebenarnya Ditipu Yahudi Tentang Daging Kambing


Kita Sebenarnya Ditipu Yahudi Tentang Daging Kambing | Ramai sebenarnya tidak tahu tentang pekara ini. tengok macam remeh Bila baca nanti korang tahu lah sendiri. Nak tahu apa yang Yahudi tipu kita ? Jom baca selanjutnya


Kita Sebenarnya Ditipu Yahudi Tentang Daging Kambing

Mereka yang berpangkat sebagai doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing kan ?, hanya kerana daging kambing boleh menyebabkan badan panas. Ada sesetengah doktor juga mengatakan bahawa kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing amat tinggi serta seringkali banyak doktor berkata kepada pesawat punca utama makan daging kambing menyebabkan darah tinggi dan sakit jantung kan ?

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah S.A.W. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan. Tetapi hakikat sebenarnya banyak manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.



Daging kambing adalah daging yang paling baik

Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.



Pengurai Kolestrol Tepu

Daging kambing yang rendah kandungan protinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein boleh mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Sekiranya kandungan kolestrol tepu jenis ini banyak terdapat didalam darah, ia boleh mengakibatkan masalah jantung.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .


Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.



Mencantikkan Kulit

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.



Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing yang kita makan. Jantung yang lembut juga akan mewujudkan perasaan yang gembira kepada manusia. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan atau kasih sayang dengan sendirinya.

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing tersebut akan merasa tenang serta gembira kerana mudah merasa getaran kasih sayang yang akan berlaku. Amalkan lah pemakanan daging kambing sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan. INI LAH TIPU YAHUDI TERHADAP KITA.

Peminat Manchester United Patut Baca Ni

Para pemain Newton Heath FC di tahun 1893

24 April 1902 : Kelab bermasalah Newton Heath LYR Football Club menukarkan namanya kepada 'Manchester United', nama yang kekal sehingga kini.

Asalnya Newton Heath adalah kelab yang ditubuhkan dari kalangan pekerja stesen keretapi di Stesen Keretapi Lancachire & Yorkshire pada tahun 1878. Dua dekad selepas itu, lebih kurang pada tahun 1893, semasa kelab tersebut bersaing dalam 'Football League', Newton Heath menggugurkan perkataan 'LYR' yang merujuk kepada 'Lancashire & Yorkshire Railway'. Kelab tersebut sudah pun tidak terlalu bergantung kepada entiti stesen keretapi tersebut.

Nak kata lupa daratan pun tidak juga, kerana Newton Heath waktu itu dibarisi pemain yang terdiri dari pelbagai latar belakang, bukan pekerja stesen keretapi semata-mata.

Makna kata, 'rabranding' lah, selepas kelab tersebut mengalami sedikit masalah berkaitan kewangan.

Kini, kelab itu dikatakan paling diminati oleh ramai penduduk muka bumi. Bila ramai peminat, pasti juga ada pembenci. Norma kehidupan.

Baharu sahaja memecat pengurus yang tidak sampai semusim di sana, kini sedang meninjau-pantau calon-calon sesuai untuk diketengahkan.
Manchester United 1993

22 Apr 2014

Tip fesyen buat si gadis comel


Kebanyakan wanita yang mempunyai bentuk badan yang besar seringkali menghadapi dilema dalam menentukan jenis dan bentuk pakaian yang sesuai buat diri mereka.

Namun, kini mereka tidak perlu lagi gusar dalam mencari pakaian yang sesuai. Ini kerana telah banyak jenama pakaian yang menyediakan pelbagai pilihan fesyen buat si wanita bertubuh gempal. 

Di sini kami menyediakan tip buat anda dalam menentukan jenis pakaian yang sesuai untuk menjadikan anda kelihatan lebih menarik dan mempersona. 

Stail blaus 
Pemilihan gaya blaus sangat penting dalam keseluruhan padanan pakaian anda. Paras labuh blaus yang memanjang ke bawah lebih sesuai dan padan buat diri anda kerana blaus labuh mampu menutupi segala kelemahan dari sisi dada, pinggang, perut dan peha anda. 

Padanan fabrik sifon dan corak bersaiz kecil mampu membuat anda kelihatan lebih langsing. 

Gaya kardigan
Buat penggemar kardigan, ini adalah berita baik buat anda. Padanan kardigan yang sesuai mampu menyingkirkan lebihan aset yang tidak sepatutnya dalam sekelip mata! Ianya dapat menyembunyikan bahagian tertentu sekaligus dapat menyerlahkan keyakinan diri anda. 

Tetapi awas, pilih kardigan yang dihasilkan daripada fabrik yang sederhana. Fabrik kapas sangat sesuai kerana tidak terlalu tebal dan tidak pula terlalu nipis. 

Denim
Seluar denim mampu memberi ilusi kaki yang tirus dan lebih panjang. Potongan seluar denim jenis sepatu but mampu menampakkan anda lebih tinggi dan langsing. 

Lambakan jenama mewah di 'factory outlet' mahupun belian dalam talian memudahkan lagi dalam pencarian denim yang lebih sesuai dan serasi. 

Padanan skirt 
Bagi yang tidak menggemari pemakaian seluar, skirt adalah pilihan yang sangat tepat. Skirt potongan A ataupun dikenali dengan 'princess cut' mampu memberi impak yang tepat buat si gadis comel. Fabrik yang 'flowy' dan jatuh pastinya menawan dan pada masa yang sama memberi keselesaan yang maksima. Jika inginkan kelainan, skirt fabrik denim juga boleh digayakan mengikut kesesuaian majlis dan aktiviti. 

Pelengkap aksesori
Untuk tampil bergaya di acara keramaian mahupun rasmi, padanan cincin, gelang dan rantai boleh ditambah sebagai pelengkap gaya. Namun, elakkan dari memakai terlalu banyak dan sarat. 

Anda akan kelihatan lebih besar dari yang sepatutnya. Penataan gaya yang ringkas lebih sesuai dan cantik serta akan tampak lebih mewah dan eksklusif. 

Tali pinggang
Penggayaan tali pinggang harus di elak buat anda yang mempunyai pinggang dan pinggul yang lebar. Ini kerana jika anda memakai tali pinggang, bentuk badan anda akan kelihatan dengan lebih jelas. 

Bahagian dada dan perut akan terbonjol keluar dan penampilan anda akan tampak tidak kemas. Sebolehnya harus dielakkan. Mungkin, tali pinggang yang tirus dan halus boleh digayakan jika inginkan kelainan. 

Pemilihan kasut
Kasut leper akan membuatkan anda tampak lebih rendah dan lebar walaupun pada hakikat ianya lebih selesa dan mudah untuk digayakan. 

Elakkan dari memakai sepatu tumit tinggi dan lebih sesuai digantikan dengan pemakaian kasut wedges kerana lebih seimbang dan selesa serta memberi ilusi tinggi dan langsing. 

Semoga dengan pemberian tip di atas mampu memberi panduan dan keyakinan buat diri anda. Cubalah!

BAHAYA MEMBUNUH LIPAS


Apabila anda melihat binatang lipas di rumah, jangan anda memukulnya sampai mati kerana isi perut lipas sangat bahaya.

Dalam perut Lipas terdapat cacing halus/lembut yg akan hidup meskipun diluar dari tubuh lipas. Bila cacing ini sudah berada di luar dari tubuh lipas (perut) dia akan bergerak untuk mencari tempat baru.

Cacing ini bentuknya sangat pendek, halus dan lembut akan terlihat pada mata kasar bila jarak pandang sekitar 10-20cm.

Cara nak tengok lipas ni, letak isi perut lipas di atas kertas hitam atau cermin.. Nanti cacing perut lipas akan bergerak2.

Sangat berbahaya apabila cacing ini sampai menyentuh kulit tubuh kita (terutama kaki) kerana dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka pada kulit luar.

Ketahui kesalahan ketika bersolek


Pernahkan anda berasa tidak kena atau kelihatan tidak cantik walaupun sudah bersolek? Puas mengikut tunjuk ajar orang, namun masih juga tidak ada yang kena. Kening jadi tebal, bedak nampak berbelak, gincu comot, dan ada sahaja yang nampak tidak cantik. Sedangkan bila melihat teman yang lain mengenakannya, mereka nampak cantik.

Ini kerana wanita ada yang sesuai bersolek tebal, da nada pula yang lebih sesuai dengan solekan tips. Anda harus bijak dalam bersolek agar tampak lebih cantik pada anda. 

Oleh itu, di sini kami ingin berkongsi dengan anda tentang beberapa kesalahan yang anda lakukan ketika bersolek untuk panduan anda.

Bedak asas
Sebelum memilih bedak asas, anda harus tahu tona kulit anda. Walaupun anda cerah, ada masanya bedak asas berwarna cerah tidak sesuai dengan anda. 

Begitu juga bagi anda yang mempunyai kulit hitam manis, belum tentu bedak asas warna gelap 'masuk' dengan warna kulit muka anda. Ketika mahu membeli bedak asas, dapatkan pandangan dari jurujual yang ada. 

Mereka boleh mencadangkan warna yang paling sesuai dengan rona kulit anda. Walaupun begitu, jika anda bersendirian ketika membeli bedak asas, anda boleh mengambil sedikit bedak asas tesebut dan sapukan pada rahang pipi anda. 

Biasanya rahang mempunyai tona yang sama seperti kulit muka. Jika ia seolah-olah meresap ke dalam kulit wajah anda, maka bedak asas tersebut sesuai. 

Untuk mendapatkan sapuan bedak asas yang rata, gunakan span khas. Penggunaan berus juga boleh, tetapi lebih sesuai buat anda yang sudah biasa. 

Bedak padat
Sama seperti bedak asas, pemilihan bedak padat juga sama penting. Pemilihannya sama sahaja seperti ketika anda membeli bedak asas. Warna yang paling sesuai untuk kulit adalah satu tona gelap daripada kulit anda, terutamanya buat anda yang mempunyai kulit gelap. 

Tersalah beli, sapuan bedak akan tampak berbelak dan berwarna kelabu. Mempunyai kulit cerah juga memerlukan anda untuk memilih bedak padat yang sesuai supaya tidaklah solekan anda terlalu pucat.

Jika anda memiliki kulit cerah, penggunaan BB Cream adalah lebih digalakkan, kemudian baharulah sapukan bedak pada wajah. Penggunaan bedak debu sebagai asas solekan juga tidak menjadi masalah, tetapi sapuannya lebih cantik sekiranya menggunakan berus kabuki.

21 Apr 2014

Kebaikan air kacang soya


Pasti ramai yang suka minum air kacang soya bukan? Sedap dan menyamankan apabila setiap kali anda minum, malahan ia juga mempunyai banyak khasiatnya. 

Tidak dapat dinafikan kebaikan air soya ini apabila sudah banyak penemuan saintifik yang membuktikan bahawa kacang soya dan protein soya boleh mempertingkatkan kualiti kehidupan tanpa mendatangkan kesan sampingan yang memudaratkan. 

Kacang soya merupakan makanan seimbang yang sangat baik dan ia juga jauh lebih murah daripada daging, susu ataupun telur, dan ia mengandungi 50% protein bagi setiap 100 gram kacang soya, merupakan 2 kali lebih daripada kacang tanah, 11 kali lebih daripada susu dan 3 kali lebih daripada telur. 

Ia juga kaya dengan bahan mineral seperti kalsium, sodium, manganese, magnesium, iron dan fosforus, vitamin A, B, C, D serta lesitin yang boleh dijadikan bahan pengganti susu bagi bayi yang mempunyai alahan terhadap susu lembu, manakala protein yang terdapat pada kacang soya boleh mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung. 

Kacang soya sangat baik dijadikan sebagai bahan bagi hidangan vegetarian dimana mudah dicerna kerana ia mengandungi semua asid amino yang diperlukan untuk membina dan membaiki tisu badan yang rosak serta membekal tenaga. 

Dengan mempunyai kadar lemak yang rendah dan kaya dengan protein, ia dapat mengurangkan risiko penyakit koronari jantung melalui pengawalan paras kolestrol dalam badan oleh peptid soya 7s dan 11s di mana tindakannya seperti ubat 'statins' tetapi tanpa kesan sampingan ubat. 

Isoflavin soya dipercayai dapat mempertingkatkan kesihatan payudara serta mencegah penyakit barah payudara dan Rahim, memperkuatkan tulang lalu mencegah osteoporosis dengan mekanisme mengurangkan kehilangan kalsium dalam tulang, mengatasi masalah simptom mati haid. 

Lesitin yang terdapat dapat kacang soya juga dapat mempercepatkan peredaran darah, menyahtoksin bahan buangan dalam sel-sel, mengemusi lemak dalam makanan, mempertingkatkan fungsi ginjal, jantung dan hati serta mampu mengawet penuaan dan mencegah pigmentasi kulit, manakala kandungan asid amino perlu, asid lemak omega-3, asid folik, zat besi dan kalsium sesuai bagi semua wanita sebagai makanan tambahan protein utama untuk mencegah anemia dan mengurangkan masalah kesihatan. Selain itu, proses penuaan juga dapat diperlahankan. 

Gula kompleks dan "oligosaccaride" dalam kacang soya memperbaiki masalah sembelit dan juga sebagai makanan utama probiotik di dalam usus besar demi kesihatan kolon serta mencegah kita daripada barah kolon. 

Jadi tidak dapat dinafikan lagi bahawa kacang soya ini sememang kaya dengan pelbagai khasiat untuk tubuh badan anda, jadikan meminum air soya ini sebagai amalan seharian anda.

DUNIA LENYAP JIKA LEBAH TIADA


Saintis yang paling terkenal pada abad ke-20 iaitu Albert Enstein pernah berbicara berkenaan dengan Lebah.

“ Jikalau sang lebah lenyap daripada muka bumi ini, umat manusia hanya akan mampu bertahan selama 4 tahun untuk hidup. Tiada sang lebah, tiada pendebungaan, tiada tumbuhan, tiada binatang, dan tiadalah manusia”

Agak pelik seorang ahli fizik terkemuka berbicara mengenai subjek yang diluar bidangnya iaitu biologi. Walau bagaimanapun, peringatan yang diberi oleh Enstein ini telah memberi satu petanda yang cukup penting untuk kita yang sedang melangkah maju dalam abad ke-21 ini.

Siapa sangka perkara yang dibicarakan Enstein itu benar-benar berlaku pada tahun 2005.Walter Haefeker, Naib Presiden Persatuan Penjaga Lebah Profesional Eropah telah menimbulkan rasa resahnya pada keadaan yang berlaku kepada koloni lebah di Eropah.

Tanpa diketahui sebabnya, populasi lebah di Jerman semakin menghilang dan ini memberi kemudaratan kepada penjaga-penjaga lebah di sana. Di Amerika Syarikat berbeza pula, dimana populasi lebah mati secara mendadak dalam kuantiti yang banyak yang akan memberi kesan ekonomi yang besar kepada sektor yang terlibat secara langsung ataupun tidak. Tiada siapa yang mengetahui sebab mengapa populasi lebah-lebah itu musnah tetapi sesetengah saintis percaya bahawa bencana ini berlaku akibat daripada tanaman tumbuhan ubah suai genetik (genetically modified plants) atau tumbuhan transgenic secara besar-besaran di US sebagai salah satu faktor

Laporan daripada Persatuan Penjaga Lebah Bavaria di Jerman pernah melaporkan bahawa sebanyak 12% daripada populasi lebah tempatan telah berkurangan. Felix Kriechbaum, salah seorang daripada ahli persatuan tersebut menjelaskan bahawa “ jikalau populasi lebah hilang tanpa kesan, agak sukar untuk kami melakukan siasatan kerana kebanyakkan daripada mereka tidak mati di dalam sarang mereka.” Terdapat banyak sebab yang membolehkan lebah-lebah tersebut hilang deria orientasi yang akan menyebabkan lebah-lebah tersebut tidak mampu pulang ke sarang mereka semula.

Presiden Persatuan Penjaga Lebah Jerman, Manfred Hederer pula melaporkan bahawa sebanyak 25 % penurunan jumlah populasi lebah di seluruh Jerman. Tambahnya lagi “dalam kes terpencil pernah berlaku penurunan sebanyak 80 % jumlah populasi lebah”. Beliau menjangkakan terdapat “ toksin - bahan kimia yang tidak biasa diketahui” yang mungkin membunuh lebah-lebah tersebut.

Di Amerika berlaku bencana yang lebih dahsyat. Penjaga lebah di pantai timur Amerika Syarikat melaporkan mereka telah kehilangan sebanyak 70 peratus bilangan lebah mereka manakala di pantai barat, mengalami penurunan sehingga 60 peratus. Dalam satu artikel yang pernah disiarkan dalam akhbar New York Times dalam ruangan bisnes menekankan bahawa “ kesan yang buruk bakal diterima sektor pertanian Amerika jikalau lebah-lebah berterusan mati”. Pakar di Universiti Cornell memperjelaskan lagi hipotesis New York Times dengan menganggarkan jumlah keuntungan yang diperoleh melalui penglibatan lebah-lebah dalam pendebungaan buah-buahan, dan sayur-sayuran untuk dijadikan makanan kepada manusia dan haiwan ternakan berjumlah kira-kira 15 bilion US dolar.

Komuniti saintis menggelarkan fenomena misteri ini sebagai Colony Collapse Disorder (CCD) yang semakin pantas bertukar menjadi masalah nasional. Ada juga saintis yang melabel masalah ini sebagai “ AIDS kepada industri penjagaan lebah”. Apa yang pasti adalah berjuta lebah telah hilang begitu sahaja. Yang hanya tinggal dalam sarang ialah anak-anak yang pasti akan mati kerana tidak diberi makanan oleh lebah-lebah dewasa yang hilang tersebut. Lebih ganjil, lebah-lebah yang mati itu tidak dijumpai di dalam sarang ataupun di sekitar kawasan sarang mereka. Saintis yang sedang melakukan penyiasatan turut berasa hairan kerana simptom yang di paparkan dalam kes ini tidak dapat dirujuk dalam mana-mana data dan maklumat yang tersedia ada berkenaan lebah.

Dalam banyak kes saintis masih berjaya menemui bahan bukti bahawa hampir semua virus yang berkaitan dengan lebah telah ditemui pada lebah-lebah yang dijumpai dalam sarang setelah kehilangan secara besar-besaran yang berlaku dalam koloni lebah tersebut. Sesetengah daripada lebah tersebut menerima 5 hingga 6 jenis jangkitan dan pada masa yang sama juga dijangkiti oleh kulat. Saintis membuat kesimpulan bahawa tanda-tanda sebegini hanya berlaku kepada lebah yang telah musnah sistem antibodi mereka.

Kejutan lain buat para saintis yang menyelidiki kes ini ialah sarang lebah yang terbiar tidak didatangi oleh lebah-lebah dan haiwan yang lain. Kebiasaannya koloni lebah yang berdekatan atau parasit akan mencuri madu dan debunga yang ditinggalkan atas sebab yang berbeza seperti kesejukan yang melampau dalam musim sejuk. Para saintis tersebut membuat hipotesis bahawa “terdapat sesuatu yang toksik pada koloni yang tertinggal yang membuatkan haiwan lain menjauhi daripadanya”.

Walter Haefeker melihat perkara ini melebihi dari skop industri penjagaan lebah. Beliau membuat andaian bahawa kemungkinan paling besar faktor yang mempengaruhi fenomena ini ialah pertambahan bilangan ladang tanaman ubah suai genetik (GM) yang mempunyai sifat rintang serangga perosak telah ditanam sekitar 40 % di ladang jagung di Amerika Syarikat. Di Jerman jumlahnya hanya sekitar 0.06 % yang hanya merangkumi kawasan di sebelah timur Mecklenburg dan Brandenburg. Beliau telah menghantar beberapa saintis untuk membuat kajian di kawasan tersebut dan mencari hubungan antara tanaman GM dan penyakit yang dialami oleh lebah.

Kajian yang dibuat di Universiti of Jena berkisar mengenai kesan debunga daripada jagung GM jenis Bt (Bt Corn) terhadap lebah memberi satu pandangan baru. Sifat jagung Bt yang tahan daripada serangan serangga perosak ialah dengan mengeluarkan rembesan toksik kepada serangga perosak tersebut. Setakat ini tidak ada bukti kukuh kes yang berlaku melibatkan jagung Bt tetapi apabila para saintis tersebut memberi racun jenis Bt kepada lebah yang diuji, jangkitan parasit berlaku kepada lebah tersebut yang membawa kepada maut. Antibodi lebah tersebut terus hilang dan ini dapat dilihat melalui jangkitan parasit terhadap lebah tersebut.

Mengikut Profesor Hans-Hinrich Kaarz daripada University of Halle yang juga merupakan salah seorang daripada Direktor kajian tersebut, beliau menyifatkan jangkitan parasit itu mungkin berlaku akibat kesan toksik yang telah mengubah permukaan usus lebah tersebut seterusnya memberi peluang kepada parasit untuk masuk. Eksperimen itu dikendalikan dengan meningkatkan kepekatan toksin tersebut sebanyak sepuluh kali ganda daripada kandungan yang biasa terdapat dalam debunga Bt selama 6 minggu.

Itulah kes yang berlaku di sekitar Eropah dan Amerika Syarikat yang dicanangkan sebagai Negara yang maju lagi moden. Kejayaan dalam bidang sains dan teknologi telah menjadikan mereka angkuh dan bongkak dalam mengatur ekologi yang jelas telah sempurna ditetapkan Tuhan. Tangan-tangan saintis yang bersifat sekularisme itu telah menidakkan peranan Tuhan dalam mengatur alam.

Dalam kes ini, hanya semata-mata untuk meningkatkan keuntungan dalam produksi pertanian, mereka telah mengubah sifat asal sesuatu tanaman dengan penggunaan bioteknologi. Mungkin di satu sudut kita lihat kebaikan daripada teknologi ini, tapi di satu sudut yang lain, seperti mana yang berlaku terhadap koloni lebah telah jelas menunjukkan bahayanya apabila kita cuba menjadi Tuhan. Kes sebegini perlu dikaji dengan lebih mendalam oleh para intelektual Islam agar kita tidak menjadi seperti mereka dengan membawa analisa dan paradigma yang lebih holistik dalam isu ini.

Selain daripada lebah, mangsa teknologi GM yang radikal ini mengenai serangga bukan sasaran ( non target species) yang lain seperti kupu – kupu Monarch yang merupakan spesis kebanggaan di US. Apa yang berlaku terhadap serangga – serangga bermanfaat ini terhadap sistem pendebungaan semulajadi ini adalah , mereka keracunan, mati dan semakin pupus akibat daripada menghisap madu dari debunga tanaman GM . Inilah manfaat teknologi tanaman yang di ubah suai yang di dakwa dan di gembar – gemburkan oleh pihak – pihak yang terlibat dalam usaha membangunkan penyelidikan dan pemberian dana kepada penyelidikan tersebut dan syarikat multinasional barat yang menerajui bidang ini untuk di komersialkan atas nama keuntungan ekonomi.

Hakikat sebenarnya, teknologi bioteknologi dalam bidang pertanian sama sekali tidak mampu memberikan hasil tanaman yang berkualiti tinggi, tidak langsung mengurangkan penggunaan racun serangga, tidak membantu meninggikan taraf ekonomi petani, tidak meningkatkan hasil pendapatan Negara dalam bidang pertanian, malah tidak juga mengurangkan masalah kebuluran bagi Negara miskin. Teknologi yang masih di ragui manfaatnya berbanding kesan buruk yang telah di buktikan di peringkat antarabangsa. Hasil daripada penyelidikan badan bebas antarabangsa terhadap teknologi GM yang telah wujud lebih dahulu di Negara mereka berbanding Malaysia yang masih lagi bertatih dalam membangunkan usaha ini. Adalah wajar bagi Malaysia untuk menyelidiki dan mengambil iktibar daripada apa yang berlaku di Negara dunia sebelum perkara yang buruk turut kita ulangi, alami dan rasai impaknya.

20 Apr 2014

Punca anak sukar bernafas


Kanak-kanak dan bayi mudah terdedah kepada pelbagai jenis jangkitan virus pada saluran pernafasan. Penyakit yang biasa menyerang mereka ialah krup atau akut laryngotracheobronchitis.

Krup ialah serangan virus yang menyebabkan radang dan bengkak pada peti suara (larinks), salur udara (trakea) dan tiub bronkial (bronki) serta pertambahan lendir.

Ketiga-tiga organ itu terletak di bahagian atas dan bawah kerongkong yang menghubungkan mulut pada atas paru-paru.

Kerongkong yang membengkak akan mengganggu pernafasan kanak-kanak atau bayi, menyebabkan suara mereka menjadi garau dan batuk berbunyi seperti salakan anjing, tetapi lebih buruk lagi apabila kesukaran bernafas boleh mengancam nyawa.

Kanak-kanak dan bayi yang berisiko mendapat penyakit ini ialah mereka yang dijaga pengasuh di pusat jagaan harian kerana berada dalam kelompok ramai dengan lokasi sempit.

Pada masa sama, persekitaran dibiarkan tidak bersih, manakala perkongsian bekas makanan dan minuman menyebabkan penyakit mudah tersebar.

Pakar Kanak-kanak, Hospital Pantai Kuala Lumpur (PHKL), Dr Eric Lee Kim Hor berkata, serangan virus respiratori membuatkan saluran pernafasan bengkak sehingga menutup laluan oksigen, mengakibatkan pesakit mengalami batuk dengan pernafasan berbunyi bising dan keras.

“Ketika pesakit batuk, mereka memaksa udara keluar melalui laluan udara yang sempit akibat pembengkakan sehingga peti suara akan menghasilkan bunyi kuat.

“Malah, ketika menarik nafas juga akan menghasilkan bunyi tinggi seperti sesak nafas, tetapi bukan lelah.

“Ia umpama tingkap yang terbuka luas dan angin mudah melaluinya secara senyap, sebaliknya tingkap yang ditutup sedikit menyebabkan angin cuba menderu masuk dengan bunyi kuat,” katanya. 

Krup biasanya disebabkan virus parainfluenza yang merebak melalui titisan cecair dari hidung atau mulut.

Pesakit krup yang bersin atau batuk akan mengeluarkan titisan cecair di udara dan jangkitan boleh berlaku sekiranya titisan udara mengandungi virus disedut oleh orang lain.

Partikel virus dalam titisan ini juga boleh bertahan pada alat permainan atau sebarang permukaan. Jika kanak-kanak menyentuh permukaan tercemar dan kemudian menyentuh pula mata, hidung atau mulutnya, ia juga boleh mengakibatkan jangkitan.

Bagaimanapun, jangkitan krup juga boleh disebabkan oleh virus respiratori sinsitial (RSV), adenovirus dan influenza dengan cara yang sama. Malah, peningkatan jangkitan virus respiratori mudah merebak ketika musim hujan.

“Jangkitan biasanya bermula pada membran hidung, menyebabkan pesakit mengalami selesema sebelum merebak ke peti suara dan salur udara.

“Gejala seterusnya dapat dilihat apabila pesakit mula batuk, diikuti pertukaran suara dan tangisan menjadi serak, malah pernafasan mula mengeluarkan bunyi menandakan saluran pernafasan mulai menyempit.

“Bagi kes serius, saluran pernafasan yang sempit dan tertutup menyebabkan pesakit sukar bernafas. Bibir atau jari menjadi biru atau lebam, menandakan berlakunya kekurangan oksigen,” katanya.

Dr Lee berkata, jangkitan krup biasanya menyerang bayi berusia sembilan bulan hingga kanak-kanak berusia tiga tahun. Jangkitan juga bertahan tiga atau empat hari sebelum pesakit pulih sepenuhnya dalam tempoh seminggu.

“Walaupun tidak serius, jangkitan ini tidak boleh dipandang ringan. Kanak-kanak dan bayi yang terkena jangkitan perlu dirawat segera kerana boleh mengundang komplikasi penyakit lain.

“Virus pada saluran pernafasan yang tidak dihapuskan dikhuatiri memasuki paru-paru dan menyebabkan organ itu berair atau dikenali bronchiolitis.

“Ini disebabkan juga daya pertahanan melawan penyakit yang lemah, tetapi kes sebegini jarang berlaku,” katanya. 

Menurutnya, untuk mengesan sama ada kanak-kanak dan bayi dijangkiti virus parainfluenza, doktor akan membuat pemeriksaan fizikal dengan memerhatikan cara pesakit bernafas.

Doktor juga akan memeriksa tekaknya sama ada wujud tanda mengalami jangkitan krup sebelum merawatnya dengan adrenalin atau steroid yang diberi melalui nebulizer atau ubat sedut.

“Adrenalin atau steroid diberi untuk membuka saluran pernafasan pesakit yang sempit akibat bengkak dan radang pada saluran udara kerana ubat berkenaan mampu mengurangkan tanda kesakitan dalam tempoh singkat.

“Doktor juga akan memberi suntikan dexamethasone yang turut berfungsi mengurangkan bengkak.

“Kes teruk perlu dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan dan pemantauan. Pesakit mungkin perlu memakai tiub pernafasan sementara, tetapi keadaan ini jarang berlaku.

“Bagaimanapun, rawatan antibiotik tidak diperlukan kerana kebanyakan kes krup disebabkan virus,” katanya.

Bagaimanapun, ada kanak-kanak atau bayi tiba-tiba mengalami masalah kesukaran bernafas tanpa menunjukkan gejala jangkitan krup yang lazim.

Ini dikenali sebagai krup spasma yang disebabkan reaksi alahan terhadap jangkitan atau refluks asid perut ke dalam tekak.

Jangkitan krup pada kanak-kanak dan bayi boleh berulang. Oleh itu, jangkitan ringan boleh dirawat di rumah.

Ibu bapa atau penjaga perlu kenal semua tanda permulaan jangkitan supaya rawatan awal dapat diberi, sekali gus mengelak masalah kekurangan berlaku.

19 Apr 2014

Adik-beradik Paul Walker bantu siapkan "Fast 7"


Penerbit siri filem "Fast & Furious" yang ketujuh mengumumkan mereka akan menyiapkan baki babak yang menampilkan karakter mendiang Paul Walker, Brian O'Conner dengan bantuan adik-beradiknya, Caleb dan Cody Walker.

Dalam satu kenyataan menerusi laman Facebook filem tersebut berkata, "Siri "Fast & Furious" adalah tentang keluarga. Kami sekeluarga telah menerima kejutan yang tidak dijangka pada November lalu. Kami mengambil masa untuk meratapi kematian Paul, seorang abang yang kami sayangi, serta memikirkan jika kami perlu teruskan dengan filem ini.

"Kami berbincang dan merasakan satu-satunya pilihan adalah meneruskannya. Kami percaya semua peminat mahukan perkara yang sama dan begitu juga dengan Paul. Dia telah menjalani penggambaran semua babak dramatik dan aksi untuk "Fast & Furious 7" dan ia adalah antara yang terbaik sepanjang kariernya.

"Kami telah meneruskan penggambaran dan mengucapkan selamat datang kepada adik-beradik Paul, Caleb dan Cody, dalam keluarga Fast. Mereka akan membantu kami untuk menyiapkan beberapa babak yang tinggal dalam produksi ini. Dengan kehadiran mereka membuatkan kami rasa Paul bersama kami juga.

Penerbit dan produksi turut mengucapkan terima kasih atas sokongan yang diberikan oleh peminat lebih-lebih lagi selepas tragedi menimpa Walker.

Walker telah maut dalam nahas jalan raya pada 30 November tahun lalu di Santa Clarita, California selepas kereta dipandu rakannya, Roger Rodas, hilang kawalan dan terbabas melanggar tiang lampu.

"Fast & Furious 7" sepatutnya diriliskan pada Julai 2014, tetapi kru produksi dan barisan pelakon yang telah bekerjasama dengan Walker sejak 13 tahun lalu menghentikan penggambaran buat seketika bagi memikirkan perjalanan seterusnya buat filem ini.

Ia kini bakal diriliskan pada 10 April 2015.

Usah segan bicara pendidikan seks


Kurangnya pendedahan terhadap pendidikan seks menyebabkan kebanyakan remaja yang terbabit dengan aktiviti seks bebas tidak begitu mengambil berat berkaitan isu perlindungan.

Sampai sekarang, persoalan berkaitan seks dianggap tabu dan tidak boleh dibicarakan secara terbuka. Malah ada sebahagian ibu bapa mengelak apabila anak bertanyakan mengenai perkara itu. 

Menurut Perunding Obstetrik dan Ginekologi KPJ Ampang Puteri, Dr Ariza Mohamed, pendidikan seks bukan digunakan untuk mengajar anak melakukan hubungan kelamin sebelum waktunya sebaliknya ia bertujuan memberi pendedahan berkaitan anggota badan sendiri dan bahagian yang boleh dan tidak boleh disentuh orang luar. 

“Seharusnya ia dilakukan sejak kecil dengan memperkenalkan anak kepada organ reproduktif penting menggunakan istilah sebenar bukan sekadar bahasa kiasan.

“Ia langkah penting perlu dilakukan ibu bapa bagi mengelakkan pelbagai kemungkinan tidak diingini di kemudian hari nanti,” katanya.

Disebabkan tidak memiliki pengetahuan berkaitan kesan yang boleh berlaku apabila menjalinkan hubungan kelamin tanpa perlindungan, ramai remaja perempuan khususnya berhadapan situasi mengandung luar nikah. 

Apabila ia berlaku dan jika tidak mendapat sokongan membuatkan mereka memilih untuk menyembunyikan kehamilan, menggugurkannya, membuang atau membunuh bayi yang dilahirkan itu. 


Antara risiko boleh dialami remaja hamil bawah umur: 

• Tidak mampu melanjutkan pengajian disebabkan kehamilan. 

• Mengandung pada usia terlalu awal boleh menyebabkan risiko kesihatan tertentu. 

• Berhadapan tekanan psikologi yang teruk. 

Dr Ariza berkata, hubungan kekeluargaan yang renggang juga menjadi pendorong utama remaja terbabit pelbagai aktiviti tidak sihat dan memudaratkan. 

Jalan penyelesaian termudah apabila remaja berkenaan mencari ‘perlindungan’ dan perhatian bersama rakan. 

“Keadaan persekitaran kini membuatkan cabaran membesarkan anak seolah-olah menjadi bebanan yang cukup besar bagi ibu bapa. Ketiadaan masa untuk diluangkan bersama akibat kerjaya sedikit sebanyak mengganggu perhatian serta tumpuan pada anak,” katanya. 

Selain itu, jika hubungan kelamin yang dilakukan tanpa sebarang perlindungan, remaja berkenaan berdepan dengan masalah penyakit jangkitan disebabkan kegiatan seksual (STD). 


Terdapat beberapa jangkitan boleh berlaku iaitu: 

• Virus Herpes Simplex (HSV) 

Ia sejenis virus yang menjangkiti alat kelamin wanita akibat hubungan seksual berbilang pasangan. Virus ini tidak dapat dihapuskan secara keseluruhan kerana selepas rawatan antivirus diberikan, ia akan ‘bersembunyi’ dalam saraf dan hanya muncul kembali apabila sistem imun badan menjadi rendah. 

• Gonorrhea 

Ia disebabkan bakteria Neisseria gonorrhea dan menyerang alat kelamin wanita. Pesakit akan mengalami nanah berbau busuk yang keluar dari kemaluan dan menyebabkan faraj dalam keadaan radang serta sakit. 


• Human Immunodeficiency Virus (HIV) 

Ia sejenis virus yang menyerang sel darah putih dalam tubuh. Apabila sel darah putih dijangkiti virus HIV, ia akan pecah dan hancur. 

Lama-kelamaan jumlah sel darah putih yang menjadi benteng kepada daya ketahanan badan ini makin berkurangan dan mendedahkan individu berkenaan kepada jangkitan kuman. 


• Chlamydia trachomatis 

Ia menyerang alat kelamin wanita membabitkan organ peranakan dalam tubuh serta merosakkan salur fallopio. Keadaan ini boleh menyebabkan wanita terbabit sukar mendapat anak kelak. 


Bagi memberi pendedahan kepada remaja berkaitan isu ini, beliau turut turun padang dan bekerjasama dalam program penerangan reproduktif yang dijalankan pihak hospital. 

Matlamat utama adalah mendekati pelajar remaja dan memberikan penjelasan sebaik mungkin terutama membabitkan pendidikan seksual. 

Antara aktiviti adalah aktiviti berkumpulan membabitkan jururawat bersama pelajar. Pelbagai persoalan peribadi boleh diajukan kepada jururawat membabitkan pelbagai isu tetapi kebanyakannya berkisar kepada sistem reproduktif manusia. 

“Seharusnya program sebegini dianjurkan secara berterusan kerana remaja perlu didedahkan dengan sebaik mungkin sejak awal. Mereka perlu diberitahu kesan yang boleh berlaku sekiranya terbabit dengan hubungan seksual pada usia muda,” katanya. 

Remaja perempuan perlu mengetahui masalah kesihatan yang boleh dialami sekiranya hamil di usia muda. Antaranya: 

• Berhadapan risiko pengecutan rahim pramatang kebiasaannya pada usia kandungan tujuh atau lapan bulan. 

• Lebih berisiko menghadapi masalah anemia. 

• Menghadapi masalah ketika melahirkan bayi disebabkan keadaan rahim serta tulang pinggul yang belum matang pembentukannya. 

• Berisiko menghidap darah tinggi ketika hamil. 


Fakta: 

• Sebelum baligh, saiz rahim wanita lebih kurang sebesar buah jambu air, kemudian sesudah baligh ia membesar kira-kira saiz buah pir. 

Pada saat ini, kilang telur mula aktif dan mengeluarkan hormon penting untuk wanita iaitu estrogen dan progesteron.

18 Apr 2014

5 Sebab Mengapa Lelaki Harus Pakai Baju Melayu


Sangat sukar untuk melihat para jejaka memakai Baju Melayu lengkap (kecuali pada Hari Raya atau hari akad nikah beliau). Malah lebih mudah melihat kapal UFO berbanding seorang jejaka memakai baju melayu! Biarpun beliau memakai Baju Melayu, pasti sampin dan songkok akan kehilangan. 


Figure Flattering

Anda tidak perlu kerap kunjungi gymnasium semata ingin memakai Baju Melayu. Baju Melayu direka serasi dengan semua jenis tubuh badan, sehingga kelihatan tegap seperti pahlawan Melayu, Hang Tuah.

Beraneka Gaya
Baju Melayu bukan untuk bangsa Melayu sahaja. Sesiapa sahaja tanpa mengira bangsa, umur atau status boleh memakai Baju Melayu. Ingat lagi betapa tampannya Shah Rukh Khan apabila beliau mengenakan Baju Melayu berwarna hitam? 

Simbol Kematangan
Lelaki yang memakai Baju Melayu masih ingat akan asal-usul beliau. Beliau merupakan kombinasi tradisional dan modern pada masa sama. Baju Melayu merupakan pakaian pilihan para pemimpin, oleh itu MP dan Menteri akan berpakaian Baju Melayu lengkap sebelum menghadap Agong. Apabila anda memakai Baju Melayu, pasti ciri-ciri kepimpinan terserlah.

Faktor Menarik Meningkat Sekurangnya 95 %

Kita sedia maklum bahawa para jejaka kelihatan lebih kacak apabila mengenakan suit. Tetapi tahukah anda apabila seorang lelaki memakai Baju Melayu, beliau jauh lebih kacak berbanding Khairy Jamaluddin?

Menarik Perhatian Gadis

Siapa yang tidak sukakan seorang jejaka yang mengenakan Baju Melayu? Jika jejaka yang memakai suit boleh membuatkan gadis Malaya jatuh cinta, apatah lagi jejaka yang memakai Baju Melayu. Seorang lelaki yang memakai Baju Melayu mampu membuatkan seorang gadis kahwini beliau!

Cukuplah tentang Baju Melayu. Bagaimana pula jika kita lihat cara-cara memaksimumkan pemakaian Baju Kurung/Kebaya!

Rapper potong zakar sebelum cuba bunuh diri


Los Angeles: Seorang penyanyi rap yang pernah membuat persembahan bersama Wu-Tang Clan memotong zakarnya sebelum cuba membunuh diri dengan terjun dari sebuah bangunan, kata polis, semalam.

Andre Johnson dikejarkan ke hospital semalam selepas dia terjun dari tingkat dua balkoni sebuah apartmen di Hollywood Utara.

Johnson ditemui dalam keadaan parah di tepi jalan dan dibawa ke hospital dengan zakarnya yang terputus. Tidak dapat dipastikan jika doktor cuba mencantum semula zakarnya, lapor TMZ.

Dia kini dirawat di Pusat Perubatan Cedars-Sinai di Los Angeles.

Rakan penyanyi rap yang tinggal di bangunan itu memberitahu semalam, Johnson memotong zakarnya dan terjun dari tingkat dua secara tiba-tiba.

Kejadian berlaku dengan pantas, apabila rakannya turun ke bawah, Johnson dikatakan sudah berdiri, berlari sambil menjerit, lapor laman web itu.

Kejadian itu dikatakan tidak membabitkan sebarang dadah berbahaya.

Johnson, penyanyi rap dikenali dengan nama Christ Bearer dalam kumpulan Northstar. Bakatnya ‘ditemui’ oleh produser Wu-Tang dan penyanyi rap RZA pada tahun 1998. Dia menerbitkan album pertama kumpulan itu RZA Presents Northstar pada 2004.

Jurucakap Jabatan Polis Los Angeles memberitahu semalam, ada individu dibawa dengan ambulans ke hospital tempatan berikutan kemalangan sejurus sebelum 1 pagi. Ia bagaimanapun tidak mendedahkan identiti individu terbabit atau kecederaan yang dialaminya. - Agensi

Makanan yang boleh kawal penyakit


Rakyat Malaysia sememangnya sangat sukakan makanan. Tambahan pula negara kita ini merupakan negara yang kaya dengan pelbagai jenis makanan berikutan terdapat pelbagai bangsa dan kaum serta budaya.

Berikutan itulah kadang-kala agak sukar bagi anda untuk mengawal nafsu makan sehingga menyebabkan anda mendapat penyakit seperti diabetis, kegemukan, darah tinggi dan juga sakit jantung. 

Oleh itu, di sini kami ingin berkongsi dengan anda tentang beberapa jenis makanan dapat membantu anda dalam mengawal selera makan anda. 

Oat
Hanya dengan dua hidangan oat mampu menurunkan kolesterol LDL sebanyak 5% dalam masa enam minggu. Kunci utama untuk membunuh kolesterol adalah beta-glucan di mana oat ini mampu menyerap LDL dan menyingkirkan lemak dari badan. 

Cendawan
Makanan cegah lemak dan penggalak imun ini mampu meningkatkan pengeluaran dan aktiviti sel darah putih. Jumlah yang disyorkan setiap hari adalah ¼ kepada 1 auns dimana anda boleh menambahkan cendawan ini ke dalam sayur, pasta atau telur dadar. 

Asparagus
Sayur rangup ini membekalkan inulin, satu serat khas yang membantu bakteria baik di dalam saluran penghadaman anda. Gril asparagus atau makan bersama krim sup boleh meningkatkan mood anda. 

Pisang
Saiz pisang yang sederhana meningkatkan tenaga berpanjangan selain menahan lapar dalam masa yang lama. Kandungan vitamin B6 membantu otak menghasilkan serotonin. Lebih banyak serotonin yang dihasilkan, semakin kurang rasa tekanan atau kegusaran. Hidangan mufin pisang memadai untuk anda yang diet. 

Bawang
Di sesetengah negara menganggap bawang mampu mengubati pelbagai penyakit bermula dari diabetis sehinggalah rawatan meningkatkan prestasi olahraga. Bau yang terdapat pada bawang juga mampu menentang penyakit kardiovaskular. Memasukkan bawang di dalam masakan mampu menambah rasa pada masakan yang boleh menentang rasa cepat lapar. 

Memang tidak dinafikan pengambilan nasi putih membuatkan selera bertambah lebih-lebih lagi jika terdapat lauk yang kena dengan selera anda. 

Melatih diri mengambil makanan di atas membantu anda lebih cepat kenyang dan bertenaga selain menolak makanan tinggi karbohidrat, tinggi gula dan lemak yang sering menjadi punca anda mudah dijangkiti penyakit. 

Selamat mencuba!

17 Apr 2014

Tips sebelum membeli handphone Lenovo


Pergi kedai, mintak henfon yg kita nak beli tu,dan mintak jurujualnya charge henfon dalam keadaan off.. Pastikan henfon yang anda ingin beli tu tidak berkeadaan seperti didalam gambar di bawah ..Keadaan imej bateri yang tidak sempurna.Dan keluar tulisan cina.. 

Tips kedua, buka henfon yang ingin dibeli itu. Dail *#06* dan tengok imei telefon tersebut ada berapa.Jika terdapat dua imei, jangan beli henfon tersebut kerana warranty henfon berkenaan tidak didaftarkan di website rasmi Lenovo sebagai warranty..

Dan jika terdapat satu sahaja imei, anda boleh menyemak warranty henfon tersebut di website rasmi Lenovo..

Untuk menyemak, klik > 


Kesan buruk telan gula-gula getah


Semenjak kecil, kita sering dinasihati orang tua untuk tidak menelan gula-gula getah kerana dikhuatiri ianya akan kekal di dalam perut. Lebih mengerikan, ada yang membuat cerita bahawa perbuatan tersebut boleh mengakibatkan sekatan pergerakan jantung.

Namun, hasil daripada kajian saintifik, kenyataan tersebut ternyata hanyalah sebuah mitos dan tidak lebih daripada itu. 

Jadi, apa yang sebenarnya berlaku kepada gula-gula getah tersebut sekiranya ia ditelan secara tidak sengaja? 

Untuk pengetahuan anda, gula-gula getah diperbuat daripada asas getah, bahan pemanis, pewarna dan perasa. Disebabkan asas getah tersebut yang merupakan hasil campuran elastomer, damar, lemak dan lilin, ia tidak dapat dicerna, membuatkannya sukar untuk dipecahkan seperti bahan makanan lain. 

Walaubagaimanapun, ini tidak bermaksud gula-gula getah tersebut akan kekal melekat di dalam perut kerana banyak lagi makanan lain yang sukar dihadamkan sepenuhnya. 

Apa yang berlaku adalah gula-gula getah tersebut akan disalurkan ke dalam usus badan sehinggalah ia sampai ke intestin sebelum dinyahkeluar dari sistem badan. 

Jadi, anda tidak perlulah risau kerana gula-gula getah tidak mampu mengatasi fungsi tenaga usus, walaupun bersifat melekat. 

Tetapi, ini bukan bererti anda boleh menelan banyak gula-gula getah dengan sesuka hati kerana air liur yang ada hanya boleh menembusi bahan pemanis dan sebagainya, dan bukan hasil campuran yang terdapat dalam asas getah. 

Perbuatan tersebut, jika dilakukan dalam masa yang singkat, mungkin boleh menyebabkan risiko sekatan sistem penghadaman, terutama sekali pada kanak-kanak, yang mempunyai saluran penghadaman yang lebih kecil berbanding dengan golongan dewasa.

Karpal Singh maut kemalangan


Kampar: Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh maut dalam kemalangan di Kilometer 301.6 Lebuhraya Utara Selatan arah Utara berhampiran Gua Tempurung, di sini kira-kira jam 1 pagi tadi.

Pemimpin Veteran DAP itu, difahamkan terbunuh apabila kenderaan pelbagai guna jenis Toyota Alphard yang dinaikinya terbabas dan melanggar belakang sebuah lori sebaik tiba di lokasi kejadian.

Turut terbunuh dalam kemalangan itu pembantunya Michael Cornandez, manakala dua lagi cedera.

Difahamkan mereka dalam perjalanan dari ibu negara ke Pulau Pinang.

Mayat beliau dihantar ke Hospital Kampar dan keadaan di perkarangan bilik mayat diselubungi kesedihan apabila keluarga pemimpin terbabit tiba kira-kira jam 5.15 pagi tadi.

Keadaan di perkarangan bilik mayat diselubungi kesedihan apabila keluarga pemimpin terbabit tiba kira-kira jam 5.15 pagi tadi.

Anaknya, Gobind Singh Deo, juga berada di sini dan dilihat memeluk ibunya Gurmit Kaur yang sedang menanggis.

Turut kelihatan anak perempuan Karpal, Sangeet Kaur.

Kedengaran Gurmit berteriak, "kenapa? kenapa? kenapa la..." sambil cuba ditenangkan Gobind.

Keadaan menjadi lebih menyedihkan apabila ahli keluarga terus meraung sebaik masuk ke dalam untuk melihat mayat Karpal.

Menurut Gobind mayat bapanya akan dibawa ke rumahnya di Pulau Pinang untuk pengebumian selepas selesai urusan dengan pihak hospital.

Beliau berkata, pihaknya akan memberitahu kemudian tarikh pengebumian bapanya itu.







16 Apr 2014

Khasiat Dalam Tempe


Sepotong tempe mengandungi berbagai unsur yang berkhasiat seperti karbohidrat, lemak, protein, serat, vitamin, enzim, daidzein, genisten, serta komponen antibakteria yang bermanfaat untuk kesihatan. 

Selain itu, tempe juga meningkatkan nilai pengambilan gizi harian kita, seperti kadar vitamin B2, vitamin B12, niasin, dan asam pantorenat. 

Hasil daripada analisis, gizi tempe menunjukkan kandungan niasin sebanyak 1.13 mg/100 gram berat tempe yang dapat dimakan. 

Bukan sahaja senang didapati malahan cara penyediaannya juga mudah. Rasanya amalan memakan tempe untuk menu diet anda amat berbaloi. 

Ikuti sepuluh fakta ringkas mengenai pemakanan tempe seperti berikut:

1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi dan ia mudah dicerna baik untuk mengatasi diare (Elak keracunan) 

2. Mengandungi zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan mampu menurunkan tekanan darah yang mana elok untuk mereka yang menghidapi darah tinggi. 

3. Mengandungi superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas, baik bagi penderita sakit jantung. 

4. Penderita anemia (masalah berat badan). Anemia dikesan apabila kadar hemoglobin rendah kerana kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe. 

5. Anti infeksi. Hasil soal selidik menunjukkan bahawa tempe mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karang tempe (R. Oligosporus) merupakan antibiotik yang mengurangkan risiko jangkitan kuman. 

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak padat pada tempe bersifat dapat menurunkan kadar kolesterol. Jika anda tidak gemar memakan oat, boleh cuba cara ini! 

7. Memiliki sifat anti oksidan, menolak kanser. 

8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi) beserta berbagai penyakit yang berkaitan, baik jangkitan ataupun degeneratif. 

9. Mencegah timbulnya hypertension (Simpton cepat marah). 

10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis. Dalam erti kata lain, tempe bagus untuk tulang. Jika anda kurang gemar meminum susu, amalkan pengambilan tempe di dalam menu diet anda.

15 Apr 2014

Perlukah basuh enjin kereta?


SIAPA yang tidak suka melihat kereta berkilat? Pasti semua bersetuju dengan kenyataan itu. Sememangnya kereta berkilat apabila dibasuh menyelesakan mata kita. Tapi adakah ia bagus terhadap kereta ataupun komponen kereta kita? Mari kita kupas sedikit isu ini.

Sebenarnya penggunaan air terhadap enjin boleh menyebabkan berlaku litar pintas dan kereta meragam. Seelok-eloknya gunakanlah bahan yang paling klasik iaitu minyak tanah bagi menghilangkan minyak dan gris pada permukaan enjin.

Masa kini lebih mudah apabila ada banyak bahan cucian khas. Semburkan sahaja bahan berkenaan di tempat yang perlu dan biarkan ia meresap kemudian lap dengan kain kering.

Gris dan sisa minyak pelincir perlulah diberi perhatian dan dibersihkan dengan segera daripada bahagian luaran enjin kerana ia boleh merosakkan tali kipas, paip getah dan kabel elektrik.

Selain gris, debu atau lumpur melekat pada komponen elektrik seperti alternator (motor penghidup), generator, gegelung penghidup, pengagih dan lampu boleh menyerap wap air serta menyebabkan berlakunya litar pintas.

Pada terminal bateri pula jika ada endapan putih, siram dengan air panas kemudian bersihkan menggunakan kain.

Endapan itu dapat dihilangkan dengan mudah tetapi perlu hati-hati dan jangan sampai air masuk ke dalam bateri.

Lubang pengudaraan pada penutup bateri juga pastikan sentiasa terbuka.

Ketika mencuci bahagian enjin, pemilik kenderaan perlu memastikan jika ada kebocoran minyak pelincir, iaitu elemen penting bagi menjamin kesinambungan kerja setiap bahagian yang bergerak.

Jika sedar ada minyak pelincir bocor, cari segera puncanya dan tambahkan minyak pelincir apabila kurang.


Elakkan sabun basuh

Dalam keadaan biasa, selepas beberapa tahun, gasket kebuk enjin boleh bocor sedikit dan minyak pelincir menitis. Ini dapat dilihat pada lantai tempat kereta diletakkan. Jika jumlah titisan itu banyak, mungkin gasket di oil sum yang rosak.

Biasanya minyak pelincir berkurang menerusi pemeluwapan dan pembakaran. Tapi jumlahnya tak banyak kira-kira 1/300-1/500 daripada jumlah penggunaan petrol.

Jumlah minyak pelincir boleh dipastikan dengan memeriksa tolok sukat. Baik periksa sendiri kerana jika dibiarkan juruteknik stesen minyak memeriksanya, kadangkala anda sebenarnya 'membantu' memajukan perniagaan mereka.

Jika bersihkan bahagian luar pula lebih mudah. Hantar saja ke bengkel mencuci. Namun, jika anda mahu membasuh sendiri, gunakan sabun yang sesuai tetapi elak sabun basuh atau peluntur.

Lazimnya, kereta baru dicat dengan cat bermutu tinggi. Jika permukaan itu tidak dibersihkan dengan baik, ia cepat rosak.

Debu dan lumpur pada kenderaan boleh menyerap wap air dengan cepat dan merosakkan permukaan cat. Selain nampak comot, cat mudah luntur dan kelihatan retak-retak. Langkah pertama membersihkan kenderaan adalah menghilang debu dengan membuat semburan tanpa menggunakan sabun.

Apabila permukaan badan kenderaan berada dalam keadaan kering dan tidak terlalu kotor, debu yang melekat dapat dihilangkan dengan bulu ayam.

Tetapi, jika kotoran tidak dapat dihilangkan, guna kain bersih basah. Penggunaan kain kering boleh sebabkan calar atau goresan pada permukaan cat. Ini disebabkan kotoran berkenaan mempunyai butir debu keras dan pasir.

Jika basuh gunakan sabun, jangan biarkan sabun terlalu lama di badan kenderaan kerana ia akan meningkatkan partikel bintik-bintik putih serta bahan kimia sabun boleh merosakkan cat.

Selepas dibasuh, keringkan kereta dengan kain bersih. Bagi hasil yang lebih baik selepas kereta kering sapu wax (lilin). Selain menambahkan kilat kereta, wax melindungi permukaan supaya tetap menarik dan hidup.