HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

Koleksi Gambar Berkaitan Kapal Titanic (11 Gambar)

11 Gambar yang berkaitan dengan kapal Titanic ini mungkin ada yang anda belum pernah saksikan

Semua Jawapan Untuk Guess The Emoji

Untuk memudahkan korang,ni aku nak share SEMUA jawapan untuk games Guess The Emoji,dari level 1 hinggalah level 25.

Tanda-tanda Kiamat Kecil Yang Telah Muncul

Disaat kita berada dalam lena yang panjang, ketika itulah kiamat akan datang, dan kalian kelihatan seperti keldai yang terpinga-pinga. Maka, ambillah peringatan, kerana peringatan itu amat berguna kepada mereka-mereka yang berfikir.

Jadual Dan Tarikh Pembayaran Gaji Tahun 2014 Kakitangan Awam

Jabatan Akauntan Negara Malaysia (ANM) telah menyiarkan surat pekeliling yang bertujuan memaklumkan tarikh pembayaran gaji bulanan bagi tahun 2014 untuk kakitangan awam

Wanita lebih kerap bermimpi tentang seks

Tanpa mengira sama ada lelaki menghabiskan lebih banyak waktu untuk berfikir tentang seks, kajian pada tahun 2007 mendapati bahawa lelaki kurang cenderung untuk bermimpi tentang seks berbanding wanita.

31 Jan 2014

Tips Ketahui Tanda-tanda Awal Kanser


Tanda-Tanda Awal Kanser

1. Sakit perut atau senak perut. – Tanda-tanda awal kanser kolon ialah berulangkali mendapat / mengalami sakit perut tanpa sebab.

2. Sakit yang seperti sesuatu menusuk masuk ke pankreas mungkin tanda kanser pancreas.

3. Perut kejang dan sakit perut berterusan. Petanda kepada kanser hati, mungkin juga leukimia kerana pada ketika itu limpa sedang dibesarkan, menekan-nekan sebelah kiri perut yang sedikit rendah. Sesungguhnya sakit perut bukan perkara yang boleh diambil ringan. Jika anda mengalami sakit perut dan ia bukan berpunca akibat tersalah makan atau bukan masalah pencernaan, jumpalah doktor anda. Mintalah dia arahkan pemeriksaan menyeluruh dan buatlah ‘ultrasound’

4. “Asid perut” kronik atau rasa perut penuh selepas makan yang sedikit. Tanda awal yang paling lazim untuk kanser perut adalah kesakitan di bahagian abdomen atas atau pertengahan perut. Anda merasa bagaikan perut anda dipenuhi gas dan selalu rasa pedih hulu hati. Ia mungkin terjadi selepas anda makan dan rasa kenyang biarpun anda baharu makan sedikit sahaja. Oleh kerana rasa sakit ini boleh dihilangkan jika anda makan ubat mengandungi antasid, anda mungkin mengabaikan sahaja kesakitan itu. Sakit yang tidak diketahui puncanya atau sakit di sebelah kanan yang lebih rendah boleh menjadi tanda awal kanser hati, yang dikenali sebagai salah satu “pembunuh senyap.” Perasaan kenyang selepas hidangan yang kecil adalah tanda biasa kanser hati juga. Jika anda mempunyai serangan kerap asid perut, sakit perut yang tidak dapat dijelaskan, atau perasaan penuh selepas makan walaupun anda makan kurang daripada biasa, hubungi doktor anda.

5. Kehilangan berat badan. Anda seorang yang tidak aktif, bergerakpun malas tetapi tetiba berat badan anda turun tanpa dapat dijelaskan. Inilah petanda awal kanser kolon. Kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan boleh juga menjadi tanda kanser yang merebak ke hati, memberi kesan kepada selera anda dan keupayaan badan anda untuk membersihkan sendiri sisa.

4. Jaundis /Demam Kuning. – Barah pankreas, satu lagi salah satu “pembunuh senyap,” sering ditemui apabila seseorang mengidap jaundis. Jaundis adalah kuning kulit atau kuning kornea mata, tetapi air kencing menjadi lebih gelap daripada biasa yang bukan disebabkan dehidrasi, najis berwarna merah tanah liat malah penyakit kuning juga boleh menyebabkan kegatalan akibat garam hempedu yang terlepas memasuki aliran darah. Sesetengah orang yang mengidap barah pankreas mengatakan mereka perasan kulit mereka rasa gatal sebelum mereka menyedari bahawa mereka mengidap jaundis.

5. Sesak nafas – Sesak nafas, sakit dada, atau darah keluar bersama air ludah adalah tanda-tanda kanser testis yang sudah merebak ke paru-paru.

6. Batuk yang kronik atau sakit dada – Beberapa jenis kanser, termasuk tumor, leukemia dan kanser paru-paru, boleh menyebabkan gejala yang menyerupai batuk atau bronkitis yang teruk. Gejala-gejala itu berterusan, atau tanda-tanda itu hilang sekejap kemudian datang semula berulang-ulang. Sesetengah pesakit kanser paru-paru memberitahu yang sakit dada dialami itu menjalar hingga ke bahu atau ke bawah lengan.

7. Kerap demam atau terkena jangkitan – Ini boleh menjadi tanda-tanda leukemia, kanser sel darah yang bermula dalam sum-sum tulang. Leukemia menyebabkan sum-sum tulang menghasilkan sel darah putih yang tidak normal, yang mengerumuni sel darah putih yang sihat, mengurangkan daya tahan / keupayaan melawan jangkitan kuman. Doktor kadang-kadang mengesan leukemia di kalangan orang dewasa yang lebih tua hanya selepas pesakit telah beberapa kali mengadu demam, sakit, dan simptom seperti selesema dalam tempoh masa yang panjang.

8. Kesukaran menelan – Yang sering dikaitkan dengan kanser esophageal atau tekak, kesukaran menelan kadang-kadang salah satu daripada tanda-tanda awal kanser paru-paru juga. Lelaki yang didiagnosis dengan kanser esophageal mengalami rasa sakit ketika menelan makanan/minuman. Kadang-kadang anda rasa ada sesuatu tersekat di kerongkong. Dapatkan nasihat doktor kerana pada saat ini mungkin esofagus anda sudah menjadi sempit atau ada tumor dalam kerongkong.

9. Gastroesophageal penyakit refluks (GERD) – satu keadaan di mana asid perut naik ke dalam esofagus, menyebabkan pedih hulu hati dan rasa berasid di tekak. Ia boleh mencetuskan satu keadaan yang dikenali sebagai esofagus Barrett, yang boleh menjadi penyebab kanser esophageal.

10. Bengkak Muka – Sesetengah pesakit dengan kanser paru-paru mengalami keadaan bengkak atau kemerahan di muka. Ini terjadi kerana sel tumor kecil menghalang saluran darah di dadadan mencegah darah daripada mengalir dengan bebas daripada kepala dan muka.

11. Nodus Limfa yang bengkak di kawasan-kawasan leher, ketiak, atau pangkal paha (ketulan). Pembesaran limfa di leher atau ketiak kadang-kadang ialah tanda tiroid, kanser otak atau kanser tekak. Bengkak yang tidak menyakitkan pada leher, ketiak, atau pangkal paha ialah juga tanda awal leukemia.

12. Lebam Teruk atau pendarahan yang tidak berhenti. Gejala tidak normal pada platelet dan sel darah merah, boleh menjadi tanda-tanda leukemia. Tanda-tandanya ialah gusi berdarah semasa menggosok gigi dan lebam di tempat-tempat seperti jari dan tangan. Ini kerana sel-sel leukimia mengerumuni sel-sel darah merah dan platelet lalu merosakkan keupayaan darah untuk membawa oksigen dan beku.

13. Lemah dan Letih – Sering merasa lemah, tak larat, letih adalah gejala bagi kebanyakan penyakit kanser yang tidak disedari sama sekali. Jika anda berasa letih tanpa sebab sehingga susah hendak tidur, segeralah berjumpa doktor.

14. Pendarahan rektum atau darah dalam najis.

15. Sembelit, cirit-birit, dan perubahan dalam najis semua boleh menjadi tanda-tanda kanser. Seperti dengan banyak gejala kanser lain, cara untuk memberitahu jika ini adalah perkara yang membimbangkan ialah jika ia berlaku pada lebih daripada beberapa hari tanpa sebab yang jelas, seperti flu atau keracunan makanan. Orang yang didiagnosis mengidap kanser kolon sering memberitahu bahawa mereka lebih kerap membuang air besar dan masih tidak merasa lawas. Salah satu tanda-tanda awal kanser pankreas adalah najis berminyak, besar tetapi lebih pucat daripada biasa dan berbau sangat busuk kerana badan tidak menyerap makanan seperti sepatutnya.

16. Sukar membuang air kecil. Tanda-tanda awal kanser prostat ialah anda tidak boleh kencing walaupun anda berasa hendak kencing .Bila sudah kencing pula anda susah hendak berhenti.

17. Rasa sakit atau pedih semasa membuang air kecil. Gejala ini juga boleh menunjukkan jangkitan saluran kencing atau penyakit kelamin, sudah tentu, tetapi dalam hal mana-mana waran perjalanan serta-merta kepada doktor. Gejala ini sering digabungkan dengan perasaan bahawa anda perlu pergi lebih kerap, terutamanya pada waktu malam. Gejala-gejala ini yang sama juga boleh menunjukkan keradangan atau jangkitan pada prostat atau hiperplasia benign prostatic, nama apa yang berlaku apabila prostat membesar lebih besar dan menyekat aliran air kencing. Walau bagaimanapun, anda perlu mendaftar keluar untuk memberitahu perbezaan.

18. Kencing berdarah dan darah dalam air mani. Adalah tanda bahaya kanser prostat.

19. Masalah ereksi. Sukar mendapat atau mengekalkan ereksi adalah juga tanda anda mengidap kanser prostat.

20. Sakit pada pangkal paha, pinggul, atau abdomen. Satu tanda lain kanser prostat ialah lelaki kerap sakit di bahagian pinggang, peha, atau bahagian paling rendah di belakang. Kanser prostat yang telah merebak ke nodus limfa merupakan ketidakselesaan dalam pelvis atau bengkak di kaki.

21. Bengkak buah zakar. Ketulan yang menunjukkan kanser testis tidak langsung menyakitkan. Ia juga biasa bagi testis membesar atau membengkak.

22. Sakit belakang yang tidak diketahui puncanya. Sakit belakang boleh bermakna segala macam perkara. Sakit di belakang pinggang dan lebih rendah boleh menjadi tanda kanser prostat, manakala kesakitan di bahagian belakang atas tanda kanser paru-paru. Sakit di bahagian abdomen atas dan belakang adalah salah satu daripada beberapa tanda-tanda awal kanser pankreas.

23. Puting tetek yang bersisik atau dan mengeluarkan cairan. Lelaki juga boleh mendapat kanser payudara. Mereka mengalami satu keadaan yang dipanggil gynecomastia, ada ketulan benigna di kawasan puting. Kanser payudara biasanya dikesan sebagai ketulan, tetapi jika ia merebak ke dalam, ia juga boleh menyebabkan sakit dada. Tanda-tanda lain kanser payudara termasuk tompok-tompok merah, bersisik, atau kulit lekuk atau perubahan pada puting seperti membelok masuk atau kebocoran bendalir.

24. Kanser kulit merujuk kepada kesakitan kulit atau kulit yang tidak sembuh, menjadi berkerak, atau berdarah dengan mudah. Kebanyakan kita tahu bagaimana tahi lalat mungkin menunjukkan anda ada kanser kulit tetapi cari juga tanda-tanda lain seperti ketulan kecil yang berlilin atau sisik kering. Biasakan diri anda dengan pelbagai jenis kanser kulit – melanoma, sel basal karsinoma dan karsinoma sel skuamus – dan berhati-hati memeriksa kulit di seluruh tubuh untuk pertumbuhan yang kelihatan ganjil atau bintik.

25. Perubahan pada kuku. Perubahan yang tidak dapat dijelaskan pada kuku boleh menjadi tanda beberapa jenis kanser. Coretan coklat atau hitam atau titik di bawah kuku boleh menunjukkan kanser kulit. Jika ada pembesaran hujung jari, dengan bahagian hujung kuku melengkung ke bawah boleh menjadi tanda kanser paru-paru.

Amalan Kaedah Islam Ketika Hendak Masuk Rumah Baru


Azan - Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni.

Baca Surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak 1 kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi 1 kali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

30 Jan 2014

9 Ciri-Ciri Wanita Idaman Lelaki


Antara ciri-ciri wanita idaman lelaki adalah:

1. Berpegang Kepada Agama

Wanita yang berpegang kepada agama mempunyai keperibadian yang unggul. Batas-batas syariat yang dipegang dan terpelihara dalam hidupnya mengangkat martabat dirinya sebagai seorang yang layak dikagumi oleh lelaki. Dia tidak akan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariah Islam.

2. Kecantikan Dalaman

Wanita yang tulen adalah lemah lembut dalam perwatakannya tetapi mempunyai prinsip dalam hidup. Wanita yang mempunyai kecantikan dalaman tidak akan sesekali menjual maruah dirinya hanya untuk mencari nama dan wang. Dia tidak akan sesekali tunduk pada nafsu atau berbuat sesuatu semata-mata kerana mahukan harta dan kekayaan. Inilah kecantikan dalaman yang dicari oleh ramai lelaki.

3. Manja

Lelaki suka wanita yang keanak-anakan atau yang mempunyai sifat manja, supaya lelaki boleh memainkan peranan sebagai pelindung. Namun begitu, sifat manja dan keanak-anakan yang melampau tidak sesuai kerana ia akan menampakkan wanita itu seperti kurang matang.

4. Pandai Menjaga Kecantikan

Lelaki menginginkan wanita yang pandai menjaga kecantikan kerana wanita akan bertambah cantik jika bijak menguruskan penampilan dirinya. Lelaki secara fitrahnya memang mahukan wanita yang pandai menjaga kecantikan, kerana ia akan membuat mereka bangga.

5. Berakhlak Mulia

Wanita yang berakhlak mulia atau dikenali juga sebagai wanita solehah. Wanita adalah hiasan dunia, tetapi seindah hiasan adalah wanita solehah. Merekalah ibu, isteri, kekasih dan merupakan tunjang kejayaan suami.

6. Tidak Mempamer Keseksian

Lelaki suka mencuci mata dengan melihat aurat wanita, namun tidak suka menjadikanya isteri kerana keindahan diri wanita itu seolah-olah menjadi barang pameran untuk mata semua lelaki.

7. Tidak Cerewet

Lelaki suka pada wanita yang tidak cerewet. Sebab wanita yang cerewet boleh merimaskan dan boleh menyebabkan lelaki merasa jemu dengannya. Biasanya, wanita yang cerewet suka mengkritik apa saja yang tidak disenanginya walaupun perkara itu hanyalah perkara kecil.

8. Memahami Lelaki

Wanita yang memahami hati lelaki biasanya mempunyai intuisi yang cukup kuat. Lelaki mengimpikan wanita yang mampu memahami situasinya dalam keadaan suka dan duka. Pendek kata, tanpa perlu bersuara, dia sudah dapat membaca riak wajah suaminya. Lantas, bertindak menghiburkan atau memberi kekuatan.

9. Sejuk Mata Memandang

Wanita yang manis wajahnya dan sejuk dipandang mata akan mendamaikan perasaan seorang lelaki. Ciri-ciri wanita sejuk mata Memandang adalah:

- Bersopan satun.
- Sentiasa memaniskan wajah.
- Sentiasa memberikan senyuman yang ikhlas.
- Menutup aurat.
- Tidak terlalu cemburu.
- Menghormati orang lain.

29 Jan 2014

10 Ramuan Bahaya Dalam Mee Segera


Memang tidak dinafikan, ramai yang dah tahu keburukan memakan mee segera tapi mee segera tetap menjadi pilihan kerana harganya yang murah, mudah untuk menyediakan, dan rasanya yang agak enak. Bagi mereka mee segera tidak bagus untuk kesihatan kerana banyak bahan perasa.

Sebenarnya lebih dari itu, bukan sekadar bahan perasa dan antaranya:

  • 136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi. Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium.
  • Di samping banyak bahan penambah dan paras natrium yang tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dalam proses pembuatannya.
  • Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan Makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih daripada 30g daripada jumlah lemak bagi setiap pakej, yang merupakan lebih daripada 50% daripada had pengambilan harian bagi jumlah lemak untuk diet 2,000-kcal.

10 Ramuan Bahaya Dalam Mi Segera

Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.

Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit binatang juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak dan mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran serta kerosakan saraf yang mungkin menjadi penyebab kanser.


Jadi kurangkanlah makan mee segera, walaupun murah dan menjimatkan ianya membahayakan kesihatan. Malah, lebih banyak kos yang diperlukan untuk melakukan rawatan kalau kesihatan kita terjejas.

8 Ciri-Ciri Lelaki Playboy


Ramai gadis dan juga kebanyakan wanita kini termakan pujukan dan godaan dari lelaki yang bergelar playboy atau lebih dikenali sebagai buaya darat.

Biasanya jika yang datang memikat dan mengayat itu sekacak lelaki idaman pasti sesiapa pun akan mudah cair sedangkan mereka lupa menilai adakah lelaki tersebut mungkin playboy?

Apakah ciri-ciri lelaki playboy?

1.Dia mudah mengucapkan kaliamat yang membawa kita di awangan seperti “Aku rindukan Kamu” atau…”Kamu sangat manis” dan lainnya

2.Dia mudah memanggil kamu dengan panggilan sayang dan bersikap romantis walau pada pertemuan pertama. Jika difikirkan mustahil pertama kali jumpa telah jatuh sayang sehingga mudah melafaskan kata sayang kan?

3.Dia memanggil anda dengan nama wanita lain. Itu malang sekali. Nampak sangat di dalam hatinya ada wanita lain selain kamu

4.Dia tidak mempunyai teman akrab wanita. Lelaki jenis ini akan tertarik kepada semua wanita disekeliling mereka. Semuanya mereka ingin mengajak berkasih sayang tanpa niat ingin bersahabat

5.Dia sangat protektif pada telefon selularnya. Dia begitu marah jika anda cuba membuka telefonnya atau bertanya siapakah yang menghubunginya.

6.Mulut manis-Mulutnya sentiasa manis memuji dan memuja kamu. Dialah raja kebahagiaan tanpa menampakkan kelemahan diri mereka

7.Dia sentiasa berusaha memberi apa yang kamu inginkan dan meluangkan masa bersama pada masa yang mereka aturkan saja.

8.Ibunya memanggil kamu dengan panggilan lain. Itu bermakna bukan kamu seorang yang dibawa menemui ibunya.

28 Jan 2014

Tips Untuk Mengatasi Masalah 'Jet Lag'


Ramai menganggap, 'jet lag' masalah yang disebabkan terlalu lama dalam penerbangan. Bagaimanapun, masalah itu terjadi ketika kita banyak menyeberangi zon waktu. Akibat daripada jet lag, seseorang itu akan berasa mual, pening, terus berjaga walaupun hari larut malam, sangat lemah dan mengantuk pada pagi hari selain tidak dapat memberi tumpuan pada sesuatu hal.

Ada beberapa petua yang mungkin boleh membantu mencegah jet lag sekali gus membantu tubuh menyesuaikan diri dengan zon waktu yang baharu.

1. Atur waktu tidur beberapa hari sebelum melakukan perjalanan dan sesuaikan dengan pola yang akan dihadapi di destinasi yang dituju.

2. Mengubah jam mengikut destinasi dituju pada awal penerbangan akan membantu anda menyesuaikan diri dengan waktu tempatan di sana.

3. Banyak minum air putih sebelum, ketika dan sesudah terbang. Udara dalam kabin amat kering dan dehidrasi salah satu penyebab jet lag.

4. Hindari mengambil alkohol dan kafein pada malam sebelum terbang. Kesan alkohol menjadi berganda atau dua kali ganda ketika dalam penerbangan. Sedikit apa pun alkohol, kesannya akan terasa dalam perjalanan.

5. Tidurlah dalam pesawat jika waktu di destinasi anda sudah malam. Gunakan alat bantu tidur yang biasa digunakan untuk mengelak cahaya atau keriuhan di dalam pesawat seperti 'earphone' dan penutup mata.

6. Jika waktu di destinasi pula masih siang, tetaplah terjaga. Perkara itu boleh dilakukan dengan cara berbual, menonton wayang, membaca buku atau novel dan sekadar berjalan di dalam pesawat. Pada masa sama, dengan berjalan di dalam pesawat ia dapat melancarkan peredaran darah.

7. Rileks ketika hari pertama kunjungan anda di tempat destinasi. Jika anda ada dua atau tiga hari waktu terluang sebelum melakukan aktiviti fizikal atau pekerjaan yang memerlukan fokus di tempat tujuan, waktu itu boleh dimanfaatkan untuk bersantai dan mengembalikan 'circadian rhythm' anda. Selain itu, menjelajahi tempat menarik dan taman yang cantik dengan berjalan kaki.

27 Jan 2014

Tips Untuk Menguatkan Otak Kanan


Tips Untuk Menguatkan Otak Kanan

1. Banyak membaca dan menghayati sejarah.

2. Banyak membaca pengetahuan umum. Kurangkan majalah hiburan kerana hiburan biasanya mengandungi gambar yang agak keterlaluan dan bahan gosip berlebihan.

3. Memperbanyakkan ekspedisi, pengembaraan, lawatan, berkelah dan melancung.

4. Selalu menyertai seminar, forum, pameran, ekspo dan lain-lain.

5. Menatap dan merenung Al-Quran.

6. Selalu melakukan latihan menguatkan konsentrasi.

7. Selalu berfikir secara kreatif.

8. Sering melakukan latihan pendengaran, penglihatan, pergerakan, penciuman dan merasa secara imaginasi.

9. Bertafakur atau berfikir tentang makhluk Allah dan alam semesta.

10. Memikirkan sesuatu kejadian, peristiwa-peristiwa dan isu-isu semasa. Belajarlah dengan alam semesta dan kehidupan ini.

11. Membaca, memahami, merenung dan menghayati isi Al-Quran sedalam-dalamnya. Fikirkan apa yang tersurat dan tersirat di dalam kandungannya. Lakukan begitu juga terhadap hadis-hadis Rasullullah s.a.w.

12. Bermain catur.

13. Suka berfikir dengan bertanya kepada diri sendiri dengan menggunakan kata kunci ‘apa, siapa, bila, di mana, kenapa dan bagaimana‘.

14. Selalu menambah pengetahuan umum dengan membaca, mengikuti program-program berbentuk maklumat dengan menonton televisyen, mendengar radio, internet dan sebagainya.



Fungsi Otak Kanan dan Otak Kiri

Otak kanan merupakan tempat untuk perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama music, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Daya ingatan otak kanan adalah bersifat jangka panjang (long term memory).

Otak kiri pula berfungsi dalam hal mengingati ilmu, pengetahuan atau maklumat perbezaan, menyimpan data dan fakta, analisis, angka, urutan, tulisan, bahasa, kiraan dan memahami logik. Daya ingatan otak kiri adalah bersifat jangka pendek (short term memory).

25 Jan 2014

Bahaya Meniup Dan Makan Makanan Panas Dari Segi Sains


Makanan dan minuman yang panas tersebut mengeluarkan wap air iaitu H2O.Apabila kita meniupnya, kita memberikan gas kumuhan kita yang mengandungi karbon dioksida iaitu C02.

Wap air tersebut apabila bercampur dengan gas karbon dioksida akan bertindak balas dan menghasilkan asid karbonik yang bersifat berasid.

H2O + CO2 -> H2CO3

Di dalam darah kita pula terdapat H2CO3 yang berguna untuk mengatur pH di dalam darah. Darah adalah Buffer (larutan yang dapat mengekalkan pH) supaya berkeadaan asid lemah berupa H2CO3 dalam bentuk HCO3- sehingga darah memiliki pH antara 7.35 – 7.45 dengan reaksi sebagai berikut:

CO2 + H20 <= H2CO3 => HCO3- + H+

Tubuh menggunakan penyangga pH (buffer) dalam darah sebagai pelindung terhadap perubahan yang terjadi secara tiba-tiba dalam pH darah. 

Apabila terdapat perubahan boleh menyebabkan keseimbangan pH darah tidak dapat dikekalkan dalam keadaan normal sama ada bersifat lebih berasid atau beralkali dan keadaan ini akan menggangu sistem tubuh kita.

Apa yang berlaku setelah kita makan atau minum makanan tersebut akan menambahkan keasidan darah kita dan menyebabkan suatu keadaan di mana darah kita akan menjadi lebih berasid (pH akan menurun).

Seiring dengan menurunnya pH darah, pernafasan menjadi lebih cepat sebagai usaha tubuh untuk menstabilkan keasidan darah pada tahap normal dengan cara menurunkan jumlah karbon dioksida.

Ginjal juga berusaha mengatasi masalah tersebut dengan cara mengeluarkan lebih banyak asid melalui urin.

Tetapi kedua-dua mekanisme tersebut tidak akan berguna jika tubuh terus menerus menghasilkan terlalu banyak asid.

KESAN JANGKA PANJANG: 

Akan menyebabkan lelah, rasa mengantuk, mual dan mengalami masalah pemikiran disebabkan sistem badan tidak dapat berfungsi dengan teratur. Sehingga boleh menyebabkan penyakit tekanan darah rendah, strok, malahan boleh menyebabkan koma dan kematian.

Selain daripada itu, kita juga tahu bahawa udara hembusan kita juga mempunyai bakteria yang boleh menyebabkan penyakit kepada manusia.

Oleh itu, cubalah sedaya upaya elakkan diri daripada meniup makanan yang panas. Dalam Islam sendiri tidak digalakkan meniup makanan dan tidak digalakkan memakan makanan yang panas.


24 Jan 2014

Malaysia Bakal Menerima Musim Salji Menjelang 2015?


KEBANYAKAN media sosial dan blogger kini sibuk memperkatakan fenomena pelik yang berlaku di seluruh dunia dan didakwa sebagai tanda awal kiamat.

Negara beriklim tropika dan panas mula menerima kesan akibat perubahan cuaca mendadak pada tahun ini dan sebahagian kawasan seperti Mesir serta Vietnam turut dilitupi salji tebal.

Perubahan magnet pada kerak bumi menyebabkan Kutub Utara bergerak dengan lebih cepat ke arah Siberia untuk berada pada kedudukan 40 darjah.

Beberapa kajian mendapati pergerakan itu berlaku semakin laju iaitu pada jarak 42 km sebulan dan dianggarkan berganjak sebanyak 2 km sehari pada 2013. Ia merentasi garisan Khatulistiwa untuk berada pada kedudukan 40 darjah di selatan.

Jika keadaan itu berlaku, seluruh permukaan bumi berkemungkinan akan berubah seperti dipaparkan dalam filem sains fiksyen berjudul '2012'. Paling memeranjatkan, kawasan Amerika Selatan terutamanya Brazil didakwa akan menjadi Kutub Utara manakala India menjadi Kutub Selatan.

Bagaimana dengan nasib Malaysia? Ia dikatakan akan membeku dan berada sebaris dengan India, sekali gus meletakkan garisan Khatulistiwa berada di Antartika.

Bandar pesisir pantai bakal tenggelam dan Australia Barat dipercayai turut mengalami nasib sama serta setengah negara mengalami waktu siang atau malam lebih panjang.

Fenomena medan kutub bumi menyongsang dikhuatiri mengakibatkan bencana alam lebih dahsyat seperti taufan, gempa bumi dan letusan gunung berapi. Selain itu, ia juga akan memberi kesan besar kepada ekosistem dan migrasi haiwan yang selama ini bergantung kepada perubahan musim dan iklim di sesuatu kawasan.

Medan magnet bumi juga akan menjadi lemah dan terdedah kepada fenomena ribut suria serta sinaran kosmik iaitu partikel bertenaga tinggi dan gelombang elektromagnet dari angkasa lepas.

Pergerakan kutub memang sedang berlaku dan ia boleh dilihat menerusi kejadian bencana alam yang didakwa berpunca daripada pemanasan global dan perubahan iklim secara mendadak sejak akhir-akhir ini.

Pelbagai teori didedahkan menyebabkan saintis menganggarkan medan magnet akan menyongsang dalam tempoh dua tahun lagi berdasarkan pergerakan kutub yang semakin laju.

Adakah keadaan itu akan berlaku atau ia hanya sebuah lagi spekulasi seperti ramalan kiamat 2012 yang digembar-gemburkan pada tahun lalu?

Kiamat menurut Islam. Beberapa hadis dan ayat al-Quran ada menjelaskan persoalan mengenai hari kiamat: Ibnu Umar RA berkata, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, lima kunci perkara ghaib, tidak mengetahuinya melainkan ALLAH iaitu:

1) Tiada mengetahui apa tersimpan di dalam rahim (kandungan perempuan) melainkan ALLAH.
2) Tiada siapa mengetahui apa akan terjadi esok hari melainkan ALLAH.
3) Tiada seorang pun mengetahui bila waktunya hujan akan turun melainkan ALLAH.
4) Tiada seorang pun mengetahui di negeri mana dia akan mati melainkan ALLAH.
5) Tiada yang mengetahui bila kiamat akan terjadi melainkan ALLAH. -- (Hadis Riwayat Bukhari)

Adakah fenomena pelik melibatkan perubahan ekstrem cuaca dunia dan bencana alam dahsyat adalah satu peringatan atau petanda kepada manusia di akhir zaman? Abu Hurairah berkata, Rasulullah bersabda, ‘Tidak akan tiba hari kiamat sehingga ilmu pengetahuan (agama) dilenyapkan, banyak gempa bumi, masa saling berdekatan (semakin singkat), banyak timbul fitnah, banyak huru-hara iaitu pembunuhan, hingga harta benda melimpah ruah di antara kamu.' (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud)

Sebagai orang Islam, kita wajib percaya bahawa hari kiamat merupakan Rukun Iman ke- 5 akan tiba seperti diterangkan dalam al-Quran. ALLAH SWT berfirman: Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba.” Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi ALLAH, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Surah Al-A’raf, Ayat 187)

Dan juga pada ayat: Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi ALLAH.” Dan tahukah kamu (Muhammad), boleh jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.(Surah Al-Ahzab, Ayat 63)

Cara Nak Jadikan Gaji Anda Berkat


1.Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer utk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup!

2.Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada! 

3.Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru!

4.Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri! 

5.Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga. 

6.Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu? Orang susah, anak yatim? Rezeki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat! 

7.Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2 

*moga bermanfaat pada semua.

~Pesan Ustaz Mohd Nassru Abdul Latif


23 Jan 2014

5 Sebab Mengapa Lelaki Suka Wanita Tanpa Mekap


Mungkin ramai sudah tahu yang kebanyakan lelaki sememangnya suka melihat wanita tanpa mekap. Kenapa ye kaum ini sukakan wanita yang tidak pakai mekap? Natural beauty kot? Lebih berkeyakinan mungkin? Di sini kami bongkar rahsia lelaki mengapa mereka sebenarnya suka wanita yang tidak bersolek.

Suka Wanita Yang Yakin
Lelaki memandang keyakinan seorang wanita itu sebagai sesuatu yang seksi. Bukan mudah untuk seseorang wanita untuk meninggalkan alat solek mereka tanpa keyakinan yang tinggi. Sekiranya anda berani keluar dengannya tanpa secalit pun mekap di wajah, jelas kelihatan keseksian anda kerana keyakinan anda itu.

Tidak Suka Wanita Obses
Lelaki sukakan wanita yang cantik tetapi tidak suka dengan wanita yang terlalu obses dengan kecantikan. Walaupun mahu ke kedai mamak, anda sudah mengenakan solekan yang tebal seperti mahu ke majlis makan malam! Kaum lelaki tidak mahu pasangan mereka terlalu bergantung kepada solekan sehingga menganggapnya sebagai ‘tuhan’ dan tidak boleh hidup tanpanya.

Suka Melihat Anda Ketika Bangun Tidur
Apa yang pasti, anda tidak akan mengenakan sebarang mekap sekiranya anda tidur dan lelaki menganggap rupa paras wanita yang baru bangun tidur itu sangat seksi. Bukan itu sahaja, wajah anda yang natural itu membuatkan si dia terbayang-bayang rupa paras anda ketika tidur di sebelahnya setelah anda berdua berkahwin kelak.

Lelaki Tidak Suka Menunggu
Setiap kali anda ada temu janji dengannya, pasti si dia harus menunggu anda di dalam kereta kerana anda mengambil masa terlalu lama untuk bersiap. Lelaki sememangnya tidak suka menunggu, jadi dia lebih suka anda keluarnya tanpa mengenakan apa-apa solekan untuk menjimatkan masanya.

Cantik Luaran Tidak Penting
Pada peringkat awal perhubungan, cantik luaran sememangnya dipandang lelaki. Tetapi lama kelamaan, sekiranya anda cantik tetapi tidak pandai mengambil hati, kuat merajuk, suka membebel atau sering menyusahkannya, si dia akhirnya akan merasa bosan. Jadi, cantik luaran dan dalaman itu sama-sama penting untuk memikat hati lelaki.


22 Jan 2014

Cara Untuk Kesan Kamera CCTV Tanpa Wayar

Cara Untuk Kesan (Detect) Kamera CCTV tanpa wayar (wireless) yang tersembunyi terutamanya dalam tandas perempuan. 


1) Sebelum masuk tandas. Sila bawak handphone yang ada aplikasi bluetooth. 

2) Turn ON bluetooth dan search devices yang ada. Kalau anda tak tahu nak cari devices macam mana, sila buat seperi anda hendak send gambar atau lagu. Kemudian tekan via bluetooth, anda boleh nampak devices yang ada. 

3) Kalau jumpa devices yang namanya “WDX 2201, CAM 122″ atau apa-apa nama yang anda rasa sangat pelik bunyinya. Sebaiknya batalkan hajat anda kerana berkemungkinan besar terdapat wireless CCTV. 

Kenapa mesti kesan guna bluetooth handphone??...Sebabnya CCTV yang dipasang ialah jenis tanpa wayar yang digunakan secara ber’bluetooth’

21 Jan 2014

5 Perkara Wanita Suka Tapi Lelaki Benci


1. Menonton Drama Romantis Bersiri
Kebanyakan lelaki kurang minat menonton drama bersiri bertema romantis. Akan tetapi, kebanyakan perempuan amat suka mengikutinya lebih-lebih lagi cerita Korea.


2. Membaca Novel Romantis
Perempuan mempunyai sifat kelembutan yang lebih besar dibanding lelaki sehingga dia minat membaca novel romantis atau mendengarkan lagu-lagu cinta. Namun kebanyakan lelaki lebih suka membaca buku yang penuh aksi dan pertarungan.

3. Bergosip
Sebenarnya perempuan dan lelaki suka membicarakan hal orang lain ketika sedang berkumpul dengan teman-teman. Namun, lelaki tidak suka kebiasaan wanita yang suka membicarakan orang lain tanpa tahu kepastiannya.

4. Ambil Berat Penampilan
Sebagian besar lelaki tidak terlalu mengutamakan penampilan. Pakai kemeja, seluar panjang dan mungkin jam tangan sebagai aksesori itu sudah memadai. Sedangkan bagi perempuan, penampilan adalah segalanya kerana senang dipuji sehingga mereka menghabiskan waktu cukup lama untuk bersiap.

5. Bermain Bersama Anak Kecil
Perempuan memiliki naluri keibuan sehingga mudah bagi mereka mendekatkan diri dengan anak kecil. Sedangkan lelaki umumnya kurang minat bergaul dengan anak-anak. Lelaki kurang suka bermain, memanjakan anak, kerana mereka tidak ingin memperlihatkan sifat kelembutannya.


20 Jan 2014

Jadual Dan Tarikh Pembayaran Gaji Tahun 2014 Kakitangan Awam


Jabatan Akauntan Negara Malaysia (ANM) telah menyiarkan surat pekeliling yang bertujuan memaklumkan tarikh pembayaran gaji bulanan bagi tahun 2014 untuk kakitangan awam

Bagi penjawat awam, jadual pembayaran gaji ini adalah penting buat mereka dalam merancang kewangan dan perbelanjaan bulanan keluarga

Tarikh pembayaran gaji bulanan bagi tahun 2014 adalah seperti berikut :


Tag: jadual dan tarikh pembayaran gaji tahun 2014 kakitangan awam malaysia, kerajaan malaysia, jadual gaji 2014 

19 Jan 2014

10 Cara Mengenalpasti Kereta Rosak Akibat Banjir


Perkataan banjir kerap didengari sejak akhir-akhir ini, tidak kira di mana, walau tanah tinggi Cameron sekalipun. Kebanyakan harta benda akan musnah jika “banjir” sudah mengetuk pintu rumah anda, termasuklah kereta. Malang sekali, hampir semua insurans kereta tidak memberi perlindungan jika kereta dilanda bencana alam, seperti ditimpa pokok, diterbalikan oleh ribut kencang, dan termasuklah kereta yang ditenggelami air banjir.

Apabila terkena banjir teruk, kereta yang ditenggelami separa atau sepenuhnya sering diklasifikasikan sebagai “totaled”, “gone case”, lalu terpaksa dilupuskan. Walau bagaimanapun, sesetengah kereta ini, berakhir di kedai kereta terpakai.
Pembeli perlu berhati-hati, kerana tidak semua peniaga akan berterus terang dengan anda apabila kereta tersebut pernah rosak disebabkan banjir, dan ia bakal menjejaskan kewangan anda suatu hari nanti. Walaupun kereta kelihatan baik dan seolah-olah berfungsi dengan baik , masalah yang bakal menelan belanja mahal boleh muncul kemudian hari disebabkan hakisan karat yang terus menjalar di dalam komponen kritikal. Selain daripada wang, kereta seperti ini boleh membahayakan pemandu dan mungkin boleh membawa maut.

Malangnya , kenderaan yang rosak disebabkan banjir ini agak sukar untuk dikenal pasti , tetapi terdapat tanda-tanda boleh membantu anda dalam proses ini. Berikut adalah 10 cara untuk menentukan sama ada sebuah kereta terpakai dihadapan anda adalah sebuah kereta yang boleh diguna pakai atau hanyalah besi buruk berkarat yang disalut cat berkilat. Di harap nukilan ini dapat membantu mereka yang ingin membeli kereta terpakai di pantai timur.

1 – Jadi pembeli bijak

Tempat yang baik untuk memulakan pencarian anda untuk membeli sebuah kereta terpakai adalah berbincang dengan seorang penjual kereta yang bereputasi. Pengedar atau penjual berpengalaman yang baik tidak akan mengambil risiko dengan merobek pelanggan mereka. Terus terang tanya penjual jika kereta anda minat itu pernah rosak disebabkan banjir, dan dapatkan jawapan secara bertulis. Jika anda tidak menerima sekurang-kurangnya jawapan “tidak yang diyakini” atau penjual kelihatan teragak-agak untuk memberi jawapan itu secara bertulis, ia adalah suatu sebab untuk anda risaukan.

Anda juga boleh meminta penjual tersebut untuk melihat geran kereta, untuk mengenal pasti kereta itu datang dari kawasan banjir ataupun tidak. Akhir sekali, anda perlu berhati-hati dengan kereta terpakai yang berasal daripada kawasan banjir yang mana harganya jauh murah berbanding pasaran. Pasti ada sebabnya. Awas!


2 – Pemeriksaan Bau

Cara paling pantas untuk menghidu sama ada kereta itu mempunyai kerosakan banjir adalah untuk benar-benar menghidu baunya. Amat sukar sekali untuk menghilangkan bau berkulat kereta banjir, dan pembentukan cendawan adalah satu tanda pasti bahawa kereta itu pernah terdedah kepada sejumlah air yang banyak. Bau yang tidak menyenangkan adalah petunjuk berguna untuk bakal pembeli.

Jika anda dapati terdapat bau kulat, anda mungkin sedang berhadapan dengan kereta yang pernah rosak akibat banjir. Jika anda masih tidak pasti, tutup tingkap dan pintu, duduk di dalamnya, dan tarik satu nafas panjang untuk menghidu sama ada terdapat bau kulat atau tidak. Sila ambil perhatian jika di dalam kereta terdapat alat penyegar udara, kerana itu juga adalah satu tanda yang penjualnya sedang berusaha untuk menghilangkan suatu bau yang tidak menyenangkan, yang mungkin bau muntah bayi, dan mungkin juga bau kulat. Siapa tahu, bukan?


3 – Pemeriksaan dengan sentuhan

Bersama-sama dengan deria bau, sentuhan tangan adalah penting untuk memeriksa kadar kelembapan dalam sebuah kereta terpakai. Air banjir cenderung untuk berkumpul di lokasi tertentu di tempat-tempat yang mana penjual pun boleh terlepas pandang.

Periksa karpet di tempat-tempat yang berbeza untuk mencari jika terdapatnya kelembapan. Jika anda boleh, angkat karpet untuk memeriksa kelembapan di bawahnya. Dengan ini anda juga boleh melihat tanda-tanda kerosakan diakibatkan air, seperti karat. Pastikan untuk membuka bonet kereta dan periksa karpet di situ. Kemudian keluarkan tayar ganti dan periksa apa yang ada di bawah.


4 – Periksa tanda-tanda kakisan

Kakisan adalah penderitaan biasa sebuah kereta yang pernah menghadapi banjir. Kerosakan yang anda lihat hari ini bukan satu-satunya punca karat, kerana kakisan juga akan terus memakan komponen kereta, walaupun selepas sekian lama kereta itu kering.

Karat dan kakisan senang dilihat. Lihat tanda-tanda karat pada logam di dalam dan luar. Jika anda melihat karat pada skru, engsel pintu, atau braket di bawah papan pemuka, anda tahu bahawa logam tersebut pernah mempunyai hubungan yang signifikan dengan air.

Untuk memeriksa dengan lebih teliti, buka pintu dan lihat di mana pintu bersentuhan dengan badan kereta. Kakisan sering berlaku di sudut tersebut. Periksa semua empat pintu, termasuk bawah, dalam dan luar kereta.

Akhir sekali, gunakan cermin kecil dan lihat di bawah tempat duduk. Periksa jika spring berkarat. Selain daripada itu, gunakan cermin untuk memeriksa bahagian bawah kereta untuk serpih atau logam yang telah reput dan tanda-tanda hakisan yang lain.


5 – Kerosakan pada fabrik

Fabrik yang meliputi dalaman kereta boleh mendedahkan “cover-up” banjir. Sila periksa dengan teliti setiap fabrik – hadapan, belakang dan di bawah kerusi. Cari kesan air berwarna coklat. Satu lagi petunjuk ialah kualiti karpet. Jika kereta itu berusia 10 tahun tetapi karpet kelihatan baru, pasti ada sesuatu yang tidak kena.

Selain itu, jika fabrik pada tempat duduk tidak sama dengan bahagian-bahagian yang lain, seperti pudar, lebih baru atau bercorak yang tidak sekata, maka mungkin seseorang telah mengeluarkan bukti-bukti kesan air berwarna coklat pada fabrik asal. Karpet yang longgar juga memerlukan penelitian lanjut.

Jangan lupa untuk membandingkan karpet lantai dengan fabrik pada pintu dan bumbung untuk memastikan mereka semua datang dengan usia dan warna yang sama.


6 – Pandu Uji

Sistem elektrik kereta yang telah dikompromi adalah kritikal dan berpotensi mengancam nyawa kerana terdedah kepada jumlah air yang tinggi untuk jangka masa yang panjang . Anda perlu menguji kereta dengan secukupnya untuk memastikan semua komponen elektrik beroperasi dengan baik.

Pertama , periksa bahagian bawah papan pemuka dan perlahan-lahan bengkok wayar elektrik untuk melihat jika ianya rapuh . Jika ya, ia mungkin disebabkan telah terendam di dalam air. Bagaimanapun, anda tetap perlu membuat pandu uji ,dan anda perlu mencuba semua alat elektronik di dalamnya.

Semasa menghidupkan enjin, sila ambil perhatian terhadap apa-apa bunyi yang tidak dijangka, dan gunakan mata dan hidung untuk melihat jika ada asap muncul dari mana-mana. Pastikan semua lampu papan pemuka menyala, termasuk lampu depan belakang, dan lampu-lampu lain. Hidupkan penghawa dingin , pengelap cermin, dan jangan lupa untuk menghidupkan radio. 

 
7 – Periksa minyak enjin

Perubahan dalam warna dan kelikatan mungkin menunjukkan bahawa air telah masuk ke dalam minyak enjin. Jika anda biasa dengan memeriksa tahap dan kualiti minyak anda sendiri, anda mungkin dapat mengenal pasti kenderaan yang rosak akibat banjir dengan melakukan pemeriksaan minyak. Apa-pun, itu pun kalau penjual tidak menukar minyaknya lagi.

Minyak dalam kereta yang terjejas akibat banjir akan bertukar warna, kadang-kadang boleh di samakan seperti warna kopi susu atau susu kocak coklat. Minyak kelihatan pucat di mana ia sepatutnya gelap. Minyak yang telah terjejas oleh banjir juga mungkin terasa melekit apabila disentuh. Jangan lupa periksa penapis udara juga ya.


8 – Indikasi pada lampu.

Terdapat beberapa tempat di kereta yang tidak akan kering tidak kira betapa gigih seseorang untuk cuba untuk menutup (cover-up) kerosakan akibat banjir. Teliti setiap lampu, kerana ia mungkin kelihatan berkabus apabila air telah terkumpul di dalam.

Bagi kebanyakan kereta di negara panas dan lembab seperti Malaysia, keretakan pada lampu juga akan menyebabkan lampu berkabus kerana air hujan masuk ke dalam lampu. Perkara yang sama boleh terjadi di dalam panel instrumen.


9 – Kekotoran kecil

Semasa kereta ditenggelami air atau separa terapung dalam banjir, air akan membawa masuk semua bentuk serpihan, seperti rumput, kotoran, pasir dan keladak. Apabila paras air surut, air mungkin akan hilang, tetapi selainnya akan kekal. Adalah sukar bagi seseorang untuk membersihkan semua itu sepenuhnya.

Apabila memeriksa sebuah kereta terpakai, anda dinasihatkan untuk periksa di tempat-tempat di mana lumpur dan rumput boleh kekal selepas banjir. Ini termasuk kawasan-kawasan berikut:

• di dalam dan di bawah kotak sarung tangan (glove box)
• celah enjin
• tempat bagasi
• di bawah tayar ganti
• di bawah papan pemuka
• di bawah tempat duduk
• di bahagian dalam roda
• sekitar pendawaian kereta


10 – Mempercayai mata mereka yang pakar

Walaupun kereta terpakai dikatakan pelaburan yang bijak, tetapi anda pasti tidak mahu membeli kereta rosak yang akan menelas kos yang banyak dalam jangka masa panjang. Jika selepas pemeriksaan anda sendiri anda masih tidak pasti kereta tersebut dalam keadaan baik, sila dapatkan bantuan pakar, iaitu mekanik.

Seorang mekanik yang pakar akan tahu di mana untuk mencari tanda-tanda kerosakan banjir. Lebih-lebih lagi tempat-tempat yang anda mungkin tidak tahu bagaimana untuk memeriksa, seperti alternator, mekanisme pendawaian tertentu dan pam.



18 Jan 2014

3 Petua Sebelum Ber-couple Dengan Warga Emas


Cinta tidak kenal usia. Mungkin ada benarnya disebalik kenyataan tersebut. Namun sebelum anda mula jalinkan hubungan lebih serius dengan si dia yang agak berusia berbanding diri anda yang belia itu, disini kami senaraikan beberapa persoalan yang harus dititikberatkan.

Nak anak atau tak nak anak?

Kahwin dengan duda/janda kita perlu fikir dan pertimbangkan hakikat bahawa anda bukan kahwin dia seorang. Adakah si dia miliki anak daripada perkahwinan terdahulu? Bolehkah anda tangani anak si dia? Adakah anda tidak suka budak? Soal budak-budak jangan main-main ya, takut jadi macam filem The Parent Trap nanti.

Ish, kawan-kawan si dia semua tua!

Dah nama pun pasangan yang miliki perbezaan usia. Sudah tentu anda miliki teman-teman yang berbeza. Bolehkah anda layan sembang kawan-kawan si dia yang suka bermain golf? Sekiranya anda kahwini janda berhias, tahukah anda tas tangan terhangat di pasaran musim ini? Contoh sahaja, mungkin janda berhias gemar bersembang tentang politik dan bukan tas tangan. Yang penting di sini, secara pendek kata, bolehkah anda ngam dengan kawan-kawan dan gaya hidup si dia untuk jangka masa panjang?

Akhir sekali, sanggup ke tak persoalan utama.

Sepandai mana seseorang menjaga kesihatan dan badan, hakikatnya si dia dah tua. Maka dengan umur tersebut datanglah pelbagai penyakit. Sanggup ke anda jaga si dia apabila tiba masa tersebut? Sudahlah kena jaga ibu bapa yang dah berusia, tambah lagi kena jaga pasangan yang hampir sebaya dengan ibu bapa. Waktu bercinta semua sanggup, tetapi perkara seperti ini akan mula membuatkan anda persoalkan cinta. Betul ke cinta tak kenal usia? Renungkanlah.

Pahang Menjuarai Piala Sumbangsih


KUANTAN: Pahang mengukuhkan kedudukan selaku pencabar utama Liga Malaysia musim ini apabila menjuarai Piala Sumbangsih dengan menewaskan Lions XII 1-0 di Stadium Darul Makmur, Kuantan, sebentar tadi.

Lebih manis kemenangan berkenaan adalah kejayaan pertama bagi jurulatih baru pasukan dari Pantai Timur itu, Ronald Smith yang menggantikan Dollah Salleh untuk membimbing skuad Tok Gajah musim ini.

Matias Conti yang menyambut hari lahir ke-24 hari ini menjadi wira Pahang apabila berjaya menjaringkan gol tunggal perlawanan pada minit ke-56 selepas dibawa masuk untuk menggantikan Dickson Nwakaeme pada minit ke-14.

Perlawanan sebentar tadi menyaksikan Pahang lebih banyak menguasai permainan namun buntu untuk menghasilkan gol pada separuh masa pertama.

Namun Conti menceriakan penyokong Pahang apabila berjaya menghasilkan gol yang ditunggu-tunggu.

Piala disampaikan oleh Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Lebih 35,000 penonton membanjiri Stadium Darul Makmur menyaksikan perlawanan itu.

Untuk rekod, Pahang pernah menjuarai Piala Sumbangsih sebanyak dua kali pada 1992 dan 1993.

Barisan pemain:

PAHANG:
Mohd Khairul Azhan (GK), Damion Delano Stewart, Zeshan Rehman, Azidan Sarudin, Dickson Nwakaeme (Matias Ruben Conti), Azammuddin Khail, Mohd Razman Roslan (C), Abdul Malik Mat Arif, Mohd Shahrizan Salleh, Mohd Hadiz Kamal, R Gopinathan.

LIONS XII:
MOhd Izwan (GK), Muhammad Shakir, Mohammad Afiq, Mohammad Isa (C),Quak Jun Yi, Muhammad Hafiz, Mohammed Faritz, Muhammad Sufian, Mohammad Khairul Amri, Muhammad Safuwan, Muhammad Zulfahmi.

Pengadil: Mohd Nafiz Abd Wahab

Tahniah! Scha Al Yahya Disahkan Hamil


KUALA LUMPUR, 17 JAN 2014: Pengacara, Awal Ashaari mengesahkan isterinya , Scha Al- Yahya kini sudah pun hamil anak pertama mereka.

Awal Ashaari mengumumkan berita itu di laman sosial Instagram miliknya petang tadi.

Pengacara Melodi itu memberitahu kandungan Scha kini sudah pun memasuki trimester kedua (empat hingga enam bulan).

Entri yang ditulis Awal di dalam Instagram miliknya seperti berikut:

"Salam Jumaat, syukur Alhamdulilah we are happy to announce that we'r expecting our first baby, Insha Allah. Scha is reaching her second trimester now and we are so blessed with the rezeki. Terima kasih buat semua yang selalu mendoakan kami dan moga semuanya berjalan lancar,"

Pasangan ini telah mendirikan rumahtangga pada Mei 2012.



Tag: AWAL ASHAARI GEMBIRA UMUM SCHA AL YAHYA HAMIL

17 Jan 2014

5 Sebab Anda Masih Bujang


Anda telahpun melalui pelbagai perayaan dan hadiri kenduri kahwin (yang banyak!) dan apabila ditanya "bila nak kahwin?", anda diri sendiri tertanya-tanya kenapa masih belum jumpa teman sejati anda. Sebelum anda rasa sedih kerana mengakhiri tahun 2013 tanpa seseorang teman, mari kita lihat seba-sebab anda masih bujang.


Belum bersedia
Mungkin anda belum bersedia berdepan dengan seorang teman baru kerana baru sahaja melalui perpisahan yang telah melukakan hati dengan dalam. Jangan risau, ia adalah perkara biasa untuk setiap individu mengambil masa memulihkan hati yang luka itu dan membina keyakinan diri yang baru. Jika anda tidak pernah berpacaran sebelum ini, jangan beri diri anda tekanan tentang perkara ini. Mungkin anda masih tertanya-tanya bila masa yang sesuai untuk memulakan hubungan dengan seseorang. Seperti biasa, beri diri anda masa yang secukupnya dan fikirkan apa yang anda inginkan dalam hubungan itu. Hadapi perkara ini dengan hati yang tenang.


Terlalu sayangkan diri sendiri
Hmm, adakah anda seseorang yang terlalu sukakan diri anda? Sebenarnya sikap sayangkan diri tidak salah. Seperti artikel dari Huffington post yang menunjukkan pelbagai sebab kenapa orang-orang ini masih bujang. Contohnya, jika anda tidak boleh berkongsi bilik tidur, berkongsi kereta, berkongsi peralatan rumah ataupun membuka ruang hati anda...anda sebenarnya lebih sayangkan diri anda dan tidak inginkan seorang teman buat masa ini. Namun begitu, mungkin suatu hari anda akan bertemu dengan si dia yang mempunyai kunci ke isi hati anda.


Kurang keyakinan diri
Tidak kira kaum lelaki atau kaum wanita, tiada sesiapa yang sempurna. Jika anda sering rasa kurang keyakinan dan tidak berani hadapi dunia yang penuh cabaran ini, apakah kebarangkalian anda akan bertemu teman hidup anda? Ingatkan diri anda bahawa anda mempunyai nilai-nilai yang positif dan unik - setiap individu mempunyai keistimewaan yang menakjubkan. Jangan lepaskan hidup anda dan biarkan takdir menentukannya. Kadang-kala, kita kena berani berjuang untuk diri kita sendiri.


Pentingkan kerjaya atau orang lain
Dah pukul 2 pagi tetapi anda masih menaip laporan atau menolong kawan anda kemas rumah selepas kenduri? Sikap tolong-menolong dan rajin mencari rezeki memang sikap-sikap yang baik, tetapi jika anda tidak mempunyai masa untuk diri sendiri...macam mana boleh jumpa si dia? Sayangi diri anda dan luangkan masa untuk menjaga penampilan diri supaya kelihatan seperti seorang manusia, dan bukanny robot yang bertungkus lumus untuk kerja atau orang lain sahaja. Ingat, hidup ini hanya sekali dan perjalanan hidup anda dilalui diri anda dan bukan orang lain.


Terlampau cerewet?
Siapa di sini rasa bersalah kerana sedar dirinya terlalu cerewet? Atau ada yang masih tidak mengaku? Saya boleh memahami kenapa anda sedemikian. Mungkin anda tidak berani percaya sesiapa dengan sepenuhnya, tapi jangan sampai diri sendiri yang kelihatan terlampau cerewet. Ada masanya anda sendiri pun kena sedar tentang kebaikan dan keburukan diri sendiri sebelum menjadi hakim yang menilai orang lain. Ambil masa untuk kenali kawan baru dan mungkin anda berpeluang kenali bakal teman hidup anda.


Dalam diam anda...
Sebenarnya tidak ingin berteman. Anda rasa selesa dengan kehidupan yang bebas atau kehidupan yang tidak pernah sunyi kerana adanya ahli keluarga dan rakan-rakan yang akrab. Tidak mengapa. Jadilah diri anda dan hidup seperti yang anda inginkan. Bak kata orang, perasaan cinta dan sayang itu akan datang pada masa yang paling tidak disangka.


Jadi, jangan berputus asa dan akhiri tahun 2013 dengan gembira.


16 Jan 2014

Nelayan Jepun Tangkap Sotong Gergasi

Foto

Tokyo: Sekumpulan nelayan Jepun yang menangkap seekor sotong gergasi semalam mengaku kesal dengan cara mereka menangani hidupan berkenaan.

Ketua nelayan terbabit, Shigenori Goto berkata, dia tidak menyangka tangkapan itu menjadi perhatian ramai, termasuk daripada pihak media. 

“Saya sepatutnya mengaturkan supaya sotong itu lebih dihormati,” katanya. 

Sotong berkenaan ditangkap Goto dan kru kapalnya di Niigata, utara Jepun.

Mereka keluar ke laut dengan harapan dapat menangkap ikan besar.

Kata Goto, mereka sudah berada di laut selama 30 minit ketika haiwan besar merah kecoklatan muncul dari dasar laut. 

“Saya sangat terkejut dan tidak dapat berkata-kata. 

“Kemudian kami mula menjerit serentak ‘sotong gergasi, sotong gergasi,” katanya. 

Sotong jantan seberat 163 kilogram itu bagaimanapun mati sejurus selepas ditarik ke permukaan Rabu minggu lalu. 

Pakar berkata, sotong yang sudah kehilangan sesungut panjangnya ketika ditangkap mungkin berukuran 8 meter secara keseluruhan. 

Bagaimanapun, ia masih dianggap kecil menurut standard sotong gergasi. 

Sotong terbesar pernah ditangkap berukuran sepanjang 18 meter. 

Sotong gergasi yang juga makhluk misteri yang diinspirasikan daripada kisah mitos julung kali muncul berhampiran kepulauan Jepun. - Reuters

15 Jan 2014

8 Cara Untuk Lupakan Ex Anda


Soal hati dan cinta bukan sesuatu yang senang dijangka atau difahami selalu. Jadi, apabila putus cinta, bagaimana anda ingin teruskan hidup ini tanpa teman anda?

Ia memang suatu perjalanan yang sukar, terutamanya jika hubungan itu telah dijalinkan sekian lama. Namun begitu, pengakhiran kisah cinta anda mungkin ada hikmah disebaliknya. 


Bersedih dahulu
Ambil masa untuk bersedih dan luahkan segala perasaan anda dahulu. Ini adalah kerana anda perlukan ruang dan masa untuk 'menutup' kisah silam anda bersama seseorang yang pernah anda percayai, sayangi dan bersama untuk suatu jangka masa. Pada masa yang sama, mula lihat balik barang-barang lama yang dikongsi atau diberi bekas kekasih anda dan simpan di dalam kotak. Beri diri anda tiga hari untuk fikirkan jika anda ingin buang atau simpan barang-barang tersebut. Tetapi, jangan pula anda pergi jumpa dia untuk pulangkan barang-barang itu.


Lupakan laman sosial & nombor telefon dia
Mungkin ini adalah cabaran utama yang akan dihadapi setiap orang pada zaman teknologi ini. Untuk lupakan seseorang, anda seharusnya berhenti menghubungi dia. Anda harus berhenti menghantar mesej melalui apa cara pun - Whatsapp, WeChat, Line, Facebook mesej. Selain itu, anda perlu jauhi diri anda dari laman sosial bekas kekasih anda. Biarkan dia menjalani hidup dia dan lepaskan segala-gala prasangka atau rasa ingin tahu tentang kehidupan dia. Ingat, kehidupan anda lebih penting dan dia bukan lagi teman hidup anda.


Kemas rumah anda
Anda masih lagi berkurung di rumah dan tidak ingin jumpa sesiapa? Bagus. Inilah masanya untuk anda kemas rumah. Alih perabot anda dan rekakan ruang baru untuk diri anda bersenam, membaca atau beristirehat. Di sini anda mungkin boleh membuat keputusan untuk lepaskan segala barang-barang milik bekas kekasih anda. Pada masa yang sama, kaum wanita juga boleh mengemas pakaian yang tidak lagi diperlukan untuk diderma atau dibuang. Buat sesuatu yang kreatif untuk lupakan seseorang yang tidak lagi wujud dalam hidup anda.


Tukar penampilan diri anda
Setelah mengemas rumah, anda mungkin masih tidak berapa yakin untuk keluar rumah dan hadapi hidup anda semula. Apa kata anda tukar penampilan diri anda? Sebenarnya cara yang paling senang adalah tukar gaya rambut anda ataupun cuba cara pemakaian yang baru. Ingat, anda tidak perlu lagi ikut cita rasa orang lain kerana hidup anda milik diri anda. Cubalah penampilan yang baru untuk menaikkan semangat dan keyakinan diri anda.


Luangkan masa bersama ahli keluarga
Anda mungkin hilang tempat bergantung setelah berpisah dengan bekas kekasih anda. Menurut Psychology Today, anda perlu mencari 'pengganti' tempat bergantung dan latih diri anda untuk terima bantuan serta sokongan dari orang tersayang, iaitu ahli keluarga anda. Ahli keluarga anda boleh membantu anda untuk lupakan segala-gala yang sedih dan memberi sokongan moral yang diperlukan. Namun begitu, jangan jadikan mereka mangsa kepada segala-gala kesedihan anda. Lakukan aktiviti bersama ahli keluarga anda dan jalani kehidupan anda dengan hati yang senang.


Melancong
Jika perlu, anda boleh ke tempat yang baru untuk lupakan masa-masa bersama ex anda. Anda tidak perlu ke tempat yang jauh, tetapi tempat yang anda tidak pernah kunjungi bersama bekas kekasih anda. Ini adalah supaya anda mempunyai kenangan gembira baru bersama ahli keluarga atau kawan-kawan rapat. Kepada mereka yang ingin melancong secara solo, anda boleh berbuat demikian tetapi dengan perancangan yang rapi dan selamat.


Bermimpi dan reka impian anda
Cuba anda imbas kembali apakah impian anda sebelum jumpa si dia? Mungkin anda pernah bermimpi untuk miliki bisnes sendiri, berlari acara maraton, mendaki Gunung Kinabalu atau memberi ucapan kepada beribu-ribu orang. Agihkan masa untuk mengejar impian anda atau reka impian baru untuk diri anda. Hidup ini mungkin pendek, namun ia boleh diwarnai dengan pelbagai pengalaman manis jika anda beri diri anda peluang untuk berbuat demikian. Realisasikan impian anda pada tahun 2014 yang akan datang.


Belajar sesuatu yang baru
Dengan masa yang banyak di tangan anda, anda boleh belajar sesuatu yang baru. Contohnya, belajar bahasa baru, menyelam, membuat kraf tangan, belajar main muzik ataupun hadiri kursus-kursus membina diri. Rancangkan setiap objektif yang ingin dicapai apabila memperlajari sesuatu yang baru. Anda mungkin akan temui kawan-kawan baru ketika menghadiri kursus-kursus atau kelas-kelas tersebut. Buka minda anda dan terima pengetahuan baru.


Sentiasa ingat yang anda tidak keseorangan ketika melalui masa-masa yang sukar ini. Setiap orang akan melalui cabaran hidup yang berbeza dan anda perlu teruskan hidup ini dengan hati yang tabah dan harapkan yang terbaik untuk hidup anda.


14 Jan 2014

5 Sebab Untuk Kahwin Seorang Doktor


Ingat lagi zaman rajin menonton rancangan doktor seperti Grey’s Anatomy (kerana McDreamy dan McSteamy) serta ER (George Clooney jadi doktor!).

Dalam fikiran saya, semua doktor dicipta kacak dan beruban. 

Sampaikan terbawa dalam pilihan calon suami, kriteria utama mesti seorang doktor. Tambahan kalau anda miliki seorang ibu yang hanya mahukan calon menantu yang mampu merawat beliau di hari tua.

Selain menjadi anak mithali dan mengikut kehendak ibu, apa lagi alasan untuk kahwin seorang doktor?

Doktor tampan macam McDreamy
Kalau semua doktor berwajah macam ini, hari-hari sakit pun tidak mengapa. Sanggup bayar bil duduk di wad berhari-hari. Malangnya, tidak semua doktor berwajah begini (melainkan anda sengaja mencari doktor Mat Salleh). Kacak itu subjektif, namun perkara jelas tentang doktor adalah mereka miliki seri wajah yang sangat menenangkan perasaan.

Mereka pandai mendengar
Nak cari lelaki yang setia mendengar punyalah susah. Kebanyakan lelaki lebih pandai buat tak tahu sahaja kehadiran kita. Doktor miliki skil mendengar kerana itu adalah sebahagian daripada tugas mereka. Bagus juga, rasa lebih disayangi.

Ibu bapa pasti restu
Mana ada ibu bapa yang tidak restu anak perempuan mereka kahwin dengan doktor??

Anak pasti miliki genetik bijak pandai
Orang selalu cakap untung kalau ibu bapa doktor, kerana anak pasti warisi genetik bijak pandai. Betul atau tidak, tidak tahulah. Namun ramai juga kawan sekolah yang berjaya dan miliki ibu bapa doktor.

Doktor kaya?
Tidak juga. Tiada kerjaya yang benar-benar menjamin kekayaan, melainkan anda seorang banker pelaburan. Tambahan, kahwin kerana duit pun tidak jamin tahan lama.


13 Jan 2014

7 Khasiat Sayur Kangkung


Khasiat kangkung

1. Membantu melawaskan pembuangan air besar

2. Membantu mengatasi masalah sukar tidur atau insomnia kerana ia mempunyai kuasa sedatif iaitu sebagai agen penenang semulajadi.

3. Membantu mengatasi lemah badan dan keputihan.

4. Membantu meredakan pembengkakan, terseliuh, bisul dan jangkitan kulit.

5. Membantu melancarkan haid dan merawat hidung berdarah.

6. Membantu meredakan sakit kepala, sakit gigi dan mengatasi masalah kelemumur serta melembutkan rambut.

7. Kangkung juga mempunyai kuasa diuretik iaitu membantu melancarkan dan melawas kencing.

Kebaikan mineral dan manfaat semulajadinya ini juga membuatkan kangkung mempunyai pelbagai khasiat lain seperti membantu mengurangi haid berlebihan dan membantu meredakan cirit birit akibat keracunan makanan.

Tag: sayur kangkung, Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak, kangkung najib

Perutusan YAB Perdana Menteri Sempena Maulidur Rasul 1435H


1. Alhamdulillah, segala puji-pujian itu hanya untuk Allah. Selawat dan salam buat Junjungan Rasulullah SAW, juga ke atas ahli keluarga dan para sahabat baginda sekaliannya. Maka pada detik 12 Rabiul Awal 1435 Hijriyah ini, saya merafakkan setinggi kesyukuran kepada Allah SWT, dapat sekali lagi kita meraikan Sambutan Maulidur Rasul ini.

2. Allah SWT berfirman di dalam surah al-Kahfi ayat 6 yang bermaksud:

“Maka (apakah) barangkali kamu (wahai Muhammad), akan membinasakan dirimu disebabkan menanggung dukacita terhadap kesan-kesan perbuatan buruk mereka, jika mereka enggan beriman kepada perbicaraan (Al-Quran) ini.”

3. Di sini, al-Quran dengan indah telah merakamkan betapa kerisauan, kesungguhan dan gelora kasih sayang baginda untuk melihat setiap umat manusia ini dapat bernaung di bawah rahmat keimanan dan agama Islam yang suci ini. Makanya, rahmat Iman dan Islam yang diperjuangkan Rasulullah SAW ini, perlulah diteruskan dan disebarkan.

4. Justeru, sebagai sebuah negara Islam yang sememangnya meletakkan Maqasid Syariah sebagai paksi pentadbiran negara, kita komited untuk menjadikan negara Malaysia ini sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020 dan menobatkan syiar dan syariat Islam sebagai acuan pemerintahan sebagaimana yang telah diperuntukkan oleh Perlembagaan.

5. Kejayaan Malaysia dalam usaha mengembangkan Islam dan mengamalkan demokrasi telah mendapat pengiktirafan pemimpin-pemimpin dunia, termasuklah daripada Pemimpin Turki dalam lawatan beliau ke Malaysia baru-baru ini.

6. Beriltizamkan Sirah Rasulullah SAW, Kerajaan akan terus komited mempertahankan kesucian Agama Islam dari dicemari dan diganggu gugat oleh pihak-pihak tertentu. Saya menyeru kepada rakyat, keharmonian dan kesefahamanantara agama yang telah lama kita bina bersama harus dikekalkan. Yakinlah bahawa sikap persefahaman dan toleransi adalah tunjang kepada kesatuan rakyat berbilang bangsa dan agama di Negara kita.

7. Sambutan Maulidurrasul pada tahun ini adalah bertemakan “Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah”. Hakikatnya, ‘wasatiyyah’ berpaksikan keadilan sosial, keunggulan atau kecemerlangan dan keseimbangan serta kesederhanaan. ‘Wasatiyyah’ bukanlah bererti mundur, ambil mudah dan pendekatan ekstrem yang boleh menggugat kestabilan politik, sosial dan ekonomi kepada sesebuah Negara. Justeru ‘wasatiyyah’ adalah tonggak kepada segalanya, yang merupakan penentu kemakmuran, keharmonian dan kesatuan sesebuah bangsa atau ummah.

8. Semoga sambutan memperingati peristiwa kelahiran Nabi Muhammad SAW ini dapat menjadi pemangkin kepada penyatuan ummah dalam membangunkan negara yang tercinta ini.

Tag: Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia, Maulidur Rasul

4 Petua Jimat Kenduri Kahwin


Siapa yang tidak sabar menunggu hari bahagia? Kita sering kali melihat bagaimana gah dan meriah majlis perkahwinan diadakan. Bukan setakat gah dan meriah, malah mahal juga. Memang benar, kahwin hanya sekali dalam hidup, melainkan anda Rozita Che Wan (gurauan sahaja, jangan marah). 

Kita bukan nak persoalkan berapa kali seseorang boleh berkahwin. Di sini kami ingin bantu anda mengurangkan kos perkahwinan dan masih dapatkan majlis perkahwinan yang diimpikan.

Uruskan senarai tetamu anda
Bagi saya, saya hanya inginkan kaum keluarga dan teman rapat di majlis perkahwinan saya. Senarai tetamu sepatutnya mereka yang anda sayang dan hargai kerana anda mahu kongsi kebahagiaan bersama mereka. Bukanlah sampai jemput satu dunia untuk meraikan anda. Jika anda mampu belanja lebih, jemputlah. Tetapi jika tidak, jemput yang perlu sahaja.

Masalah gaun kahwin
Tiada seorang gadis yang tidak mahu cantik macam tuan puteri pada majlis perkahwinan beliau. Biarpun begitu tidak semua mampu menyarung gaun rekaan Jovian Mandagie. Janganlah sampai paksa calon suami berhutang dengan bank semata-mata nak cantik macam Lisa Surihani ketika majlis perkahwinan anda. Carilah rekaan yang cantik dan mampu dibeli. Jika mahal sedikit pastikan bukan gaun yang akan dipakai seumur hidup tetapi sesuatu yang boleh diubah suai untuk sesuai dengan acara-acara lain.

Biar simple
Peraturan penting kalau nak jimat duit dalam situasi apa sekalipun, ambil perkara penting dan perlu sahaja. Majlis berinai dan bersiram bagai ini sebenarnya tidak perlu pun. Kalau nak berinai sangat, cuba atur satu sleepover bersama rakan-rakan rapat dan bantu satu sama lain untuk berinai. Ini lebih jimat daripada upah orang. Kalau takut inai comot, cari kawan yang pandai guna inai. 

Kreatif dengan cenderahati
Bunga telur kalau beli banyak-banyak boleh pokai. Kini kebanyakan pengatin memilih cenderahati untuk tetamu yang moden, bukan lagi bunga telur dan gula-gula. Jika anda mencari kelainan sambil berjimat, cuba hadiah DIY. Kumpul teman-teman anda dan lakukan aktiviti buat cenderahati sendiri. Tapi pastikan 6 bulan sebelum kenduri jadi anda tak panic!

12 Jan 2014

Warna Pembayang Mata Yang Sesuai


Ada banyak tips solekan di internet sehingga ia boleh menjadi sukar untuk mentafsirkan mana satu yang terbaik untuk anda. Menurut beberapa pakar kecantikan ia amat penting untuk menitik beratkan warna solekan mengikut bentuk muka, warna mata, dan warna rambut selain warna kulit. Tips ini bertujuan untuk membuat sebahagian besar ciri – ciri semulajadi anda supaya anda kelihatan cantik tanpa kos yang membebankan. 

Kami tahu adalah penting untuk anda mempertimbangkan wana mata anda apabila membuat keputusan tentang warna pembayang mata. Pemadanan pembayang mata untuk warna mata boleh dilihat terlalu monokromatik, jadi kami telah menyenaraikan beberapa tips untuk membantu warna mata anda menonjol. Bagi anda diluar sana, gunakan tips dibawah untuk memutuskan warna pembayang mata dengan warna kanta lekap anda. 

Warna keemasan & kelabu untuk si mata biru 
Solekan yang sempurna sepatutnya meningkatkan warna dan bukan menenggelamkannya. Jika anda ke tempat kerja, pakai pembayang mata berwarna emas 'matte' dan jika anda menghadiri temu janji malam, cuba emas berkilauan. Satu lagi warna yang sesuai untuk si mata biru ialah kelabu. Jika anda inginkan wajah yang sedikit garang, anda boleh melakukan solekan 'smokey eyes' pasti anda tampak mempesona. 

Mauves mempersonakan si mata coklat 
Wanita berwarna coklat boleh dikatakan wanita yang paling bertuah kerana segala jenis warna pasti nampak cantik. Namun, jika anda ingin tahu secara spesifik, warna mauves atau ungu tua menyerlahkan lagi warna mata anda. Jika anda tidak mahu menggayakan pembayang mata, cuba aliskan bulu mata anda dengan maskara berwarna mauves. 

Imej seksi si mata hijau dengan warna tembaga 
Aplikasikan warna tembaga pada mata anda dan garis bawah mata, kemudian basahkan sedikit berus dan ratakan warna supaya ia nampak lebih lembut. Untuk pembayang mata, anda perlu elakkan warna- warna metalik seperti 'silver'. Elakkan juga celak hitam dan mula pakai celak berwarna coklat gelap. Kami berpendapat warna metalik dan celak hitam tidak sepadan dengan mata hijau. 

Biru untuk si mata kelabu 
Oleh kerana kelabu warna yang agak kelam, cuba kontrakan dengan warna biru cerah atau anda boleh menggunakan celak biru metalik. Jika anda bukan peminat pembayang mata, anda boleh mengenakan maskara berwarna biru. Bagi si mata kelabu, anda perlu fokuskan pada sekeliling mata dan bukan di kelopak. Pasti mata anda menambat tumpuan orang sekeliling. 

Selamat mencuba!