HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

24 Apr 2014

Peminat Manchester United Patut Baca Ni

Para pemain Newton Heath FC di tahun 1893

24 April 1902 : Kelab bermasalah Newton Heath LYR Football Club menukarkan namanya kepada 'Manchester United', nama yang kekal sehingga kini.

Asalnya Newton Heath adalah kelab yang ditubuhkan dari kalangan pekerja stesen keretapi di Stesen Keretapi Lancachire & Yorkshire pada tahun 1878. Dua dekad selepas itu, lebih kurang pada tahun 1893, semasa kelab tersebut bersaing dalam 'Football League', Newton Heath menggugurkan perkataan 'LYR' yang merujuk kepada 'Lancashire & Yorkshire Railway'. Kelab tersebut sudah pun tidak terlalu bergantung kepada entiti stesen keretapi tersebut.

Nak kata lupa daratan pun tidak juga, kerana Newton Heath waktu itu dibarisi pemain yang terdiri dari pelbagai latar belakang, bukan pekerja stesen keretapi semata-mata.

Makna kata, 'rabranding' lah, selepas kelab tersebut mengalami sedikit masalah berkaitan kewangan.

Kini, kelab itu dikatakan paling diminati oleh ramai penduduk muka bumi. Bila ramai peminat, pasti juga ada pembenci. Norma kehidupan.

Baharu sahaja memecat pengurus yang tidak sampai semusim di sana, kini sedang meninjau-pantau calon-calon sesuai untuk diketengahkan.
Manchester United 1993