HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

27 Apr 2014

NGO bantah lawatan Obama ke KL


Sekumpulan pertubuhan bukan kerajaan Islam diketuai oleh Malaysian Consultative Council of Islamic Organisation berarak dari bangunan Tabung Haji di sini ke Kedutaan AS untuk menyanggah lawatan Presiden Barack Obama. 

Ahli-ahli organisasi-organisasi ini mula berkumpul sekitar 2 petang, mengatakan kehadiran Obama di Malaysia akan membahayakan negara. 

Merujuk kepada Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA), wakil Gamis; Muhammad Afiq Awang Bakar kata dengan menandatangani perjanjian itu ia akan membenarkan AS untuk memerintah ekonomi Malaysia. 

Dia turut berkata bahawa negara-negara seperti Indonesia dan Thailand membantah perjanjian itu dan kita tidak wajib menandatanganinya. 

Muhammad Afiq kemudiannya menjelaskan bahawa kos sara hidup rakyat Malaysia akan terus meningkat dan kehidupan di Malaysia akan menjadi lebih rumit akibat perjanjian tersebut. 

Presiden Barack Obama kini berada di Seoul, Korea Selatan dan bakal tiba di Malaysia dari esok hingga 28 April 2014. Malaysia adalah antara negara yang tersenarai dalam lawatan rasmi Asianya.