HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

8 Apr 2014

Ikan adalah makanan otak


Nenek saya dahulu akan galakkan kami makan sayuran, ikan dan tauhu. Oleh kerana ingin menyedapkan hati beliau, saya akan ikut nasihat beliau dan perbanyakkan makan ikan.
Adakah benar ikan merupakan makanan untuk otak? Pakar sains berkata ya kerana menemui ikan boleh membantu kesihatan otak. Masih tidak percaya? Di sini terdapat lima sebab mengapa ikan sesuatu yang mesti dalam permakanan seharian.


Sumber semula jadi protein

Ikan merupakan sumber protein, mineral dan vitamin. Kita dinasihati makan ikan dua kali seminggu dan ikan berminyak (seperti salmon) menyerap lebih protein untuk badan.

Kurang lemak

Adakah anda cuba mengurangkan berat badan? Ikan putih kurang lemak, serta rendan kalori. Tukar steak untuk ikan kod.

Jantung sihat

Mencegah lebih baik daripada merawat, jadi jagalah jantung anda sebelum terlambat. Lemak omega 3 dalam ikan berminyak melindungi jantung daripada darah beku, memperbaiki peredaran darah ke jantung dan kurangkan risiko tekanan darah. Tambahan, asid lemak omega 3 miliki kesan anti inflammatory yang mengurangkan masalah kulit dan arthritis rheumatoid.

Kurangkan kemurungan

Tiada siapa yang gemar bersedih, namun kemurungan boleh berlaku pada sesiapa sahaja. Omega 3 dalam ikan berminyak boleh kurangkan kemurungan dengan meningkatkan bahan kimia otak; serotonin.

Awet muda

Jika anda gemar makan salmon, sukar untuk lihat kedut pada kulit. Menurut pakar dermatologi, Nicholas Perricone, ikan berminyak melicinkan kulit dan membuatkan anda kelihatan lebih muda.

Bagi mereka yang tidak gemar ikan, saya cadangkan mencuba ikan kod kukus kerana ia licing dan tidak berbau sangat. Ia juga merupakan ikan putih jadi anda boleh makan setiap hari tanpa risau tentang kalori. Satu sahaja masalah: ikan kod agak mahal.

Ikan salmon juga merupakan sumber asid lemak omega 3 yang baik, namun tidak bermakna anda harus makan mentah atau gaya sashimi memanjang. Cuba salmon panggang untuk elakkan senak perut kerana terlalu banyak makan salmon mentah.

Walaupun nenek saya sudah tiada, setiap kali terdapat hidangan ikan di atas meja makan, saya akan ingat nasihat beliau: “Makan ikan, ia baik untuk anda.”