HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

25 Nov 2013

Tanda Penyakit Yang Badan Anda Cuba Untuk Beritahu


Apakah saiz coli yang anda pakai? Bagaimana dengan deria bau anda? Adakah anda masih boleh memakai jeans semasa zaman kolej anda?

Jawapan kepada semua soalan di atas, termasuk petunjuk badan lain yang unik, boleh menjadi petunjuk kepada masalah kesihatan yang berpotensi untuk dialami pada masa masa depan. Menurut kajian, para saintis telah menemui banyak sifat fizikal yang menunjukkan tanda-tanda awal seperti Alzheimer, kencing manis dan kanser.

Ukuran jari
Wanita yang mempunyai indeks jari lebih pendek daripada jari cincin mereka mungkin mempunyai dua kali ganda terdedah kepada osteoartritis di lutut, menurut satu kajian pada tahun 2008. Manakala bagi lelaki yang mempunyai masalah ini, mereka lebih cenderung untuk mempunyai tahap estrogen yang lebih rendah.

Cara elakkan: Kukuhkan otot di sekitar lutut anda. Ketika duduk, luruskan setiap kaki selari ke lantai sebanyak 10 kali dan pegang setiap rep selama 5 hingga 10 saat.

Ketinggian
Wanita yang lebih tinggi lebih daripada 5 kaki 2 inci boleh kehilangan mutasi gen yang membantu mereka mencapai ulang tahun ke-100 mereka, menurut satu kajian.

Cara elakkan: Berhenti merokok dan kurangkan alkohol dan daging makan.

Ukuran kaki
Jika kaki anda berada di pihak yang gempal, anda mungkin perlu untuk menjaga hati anda lebih baik. Dalam satu kajian, penyelidik British mendapati bahawa wanita dengan kaki di antara 20 dan 29 inci cenderung untuk mempunyai tahap yang lebih tinggi daripada empat enzim yang menunjukkan penyakit hati. Faktor-faktor seperti pemakanan kanak-kanak bukan sahaja boleh mempengaruhi corak pertumbuhan, tetapi juga pembangunan hati dan pertumbuhan menjadi dewasa, tambah mereka lagi.

Cara elakkan: Hindari pendedahan kepada toksin yang hati anda perlu proses, yang akan memastikan ia sihat lebih lama. Pakai topeng dan sarung tangan semasa pembersihan atau bekerja dengan mana-mana jenis bahan kimia yang bahaya serta hadkan pengambilan alkohol.

Deria bau
Orang tua yang tidak dapat mengenal pasti bau pisang, lemon, kayu manis, atau barang-barang yang lain adalah lima kali lebih cenderung untuk mendapat penyakit Parkinson dalam tempoh 4 tahun, menurut satu kajian pada tahun 2008 di Parameswara Neurologi. Para penyelidik percaya bahawa kawasan otak yang bertanggungjawab untuk berfungsi untuk mencium bau boleh menjadi salah satu yang pertama terjejas oleh Parkinson penyakit di antara 2 dan 7 tahun sebelum diagnosis.

Cara elakkan: Ambil makanan tambahan minyak ikan. Omega-3 asid lemak boleh meningkatkan rintangan otak anda untuk MPTP, sebatian toksik yang bertanggungjawab Parkinson.

Ukuran lengan
Mengalami masa yang sukar untuk mencapai ke atas kabinet dapur anda? Wanita yang mempunyai lengan pendek adalah 1 ½ kali lebih cenderung untuk mendapat penyakit Alzheimer daripada mereka yang dapat mencapai. Ujilah dengan menyebarkan tangan anda selari dengan lantai dan seseorang ukur dari hujung jari ke hujung jari. Ukuran yang kurang adalah kurang daripada 60 inci.

Cara elakkan: Satu kajian selama 5 tahun mendapati bahawa orang dewasa yang menghabiskan masa yang paling terlibat dalam aktiviti riadah lebih daripada 2 kali mampu mengurangkan risiko penyakit Alzheimer berbanding mereka yang kurang menghabiskan masa beriadah.

Saiz coli
Wanita yang memakai saiz coli D atau lebih besar pada usia 20 adalah 1.5 kali lebih berkemungkinan untuk mendapat diabetes berbanding mereka yang memakai A atau lebih kecil, walaupun selepas penyelidik mengambil kira untuk obesiti, pemakanan, merokok, dan sejarah keluarga. Mereka turut mengatakan bahawa tisu lemak dalam payudara wanita adalah sensitif dan mempengaruhi rintangan insulin, yang boleh membawa kepada diabetes.

Cara elakkan: Gabungkan selang tinggi intensiti dalam rutin senaman anda. Dalam satu kajian, orang dewasa yang melakukan enam 'sprint' 30 saat pada basikal senaman (4 minit berehat di antara) meningkatkan keupayaan badan untuk memetabolismekan gula darah dengan hampir 25% selepas enam sesi - cukup untuk mengurangkan risiko diabetes.

Jenis darah
Orang yang mempunyai jenis darah A, B, atau AB adalah 44 % lebih cenderung untuk menghidap kanser pankreas daripada orang-orang dengan jenis O, menurut satu kajian. Ini mungkin menunjukkan bahawa gen yang menentukan jenis darah juga boleh membawa risiko genetik untuk kanser pankreas.

Cara elakkan: Ambil D vitamin tambahan. Orang dewasa yang mengambil 300 IU atau lebih setiap hari boleh mengurangkan risiko kanser pankreas mereka sehingga 44 %, berbanding dengan mereka yang mengambil kurang daripada 150 IU setiap hari dalam satu kajian 2006.