HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

21 Nov 2013

5 Produk dari Google yang mungkin anda tidak tahu


Sebut saja perkataan "Google",rata-rata semuanya akan terbayangkan Search Engine.Tak kira la samada orang dewasa mahupun remaja,termasuklah mereka yang tahu menggunakan komputer dan internet,pasti akan menggunakan Google untuk mencari maklumat.Tak mustahil juga kebanyakan pengguna internet pasti meletakkan Google sebagai laman utama di Web browser, betul tak?

Tahukah anda selain daripada search engine , Google juga mempunyai produk-produk yang lain? Tanpa di sedari,anda juga mungkin sedang menggunakannya sekarang!Berikut adalah 5 produk daripada Google yang mungkin anda tidak tahu:

1) Android

Android adalah sistem operasi berdasarkan kernel Linux, dan direka secara khususnya untuk peranti mudah alih secara skrin sentuh seperti telefon pintar dan komputer tablet. Pada mulanya ia dibangunkan oleh Android Inc, dan Google hanya memberi sokongan kewangan sahaja. Kemudiannya Google membelinya pada tahun 2005, Android telah diumumkan pada tahun 2007 bersama-sama dengan pengasas Open Handset Alliance: sebuah konsortium perkakasan, perisian, dan syarikat-syarikat telekomunikasi yang dikhaskan untuk memajukan standard peranti mudah alih secara terbuka.Telefon pertama yang menggunakan Android sebagai sistem operasi (OS) telah di jual pada tahun 2008.Kini banyak peranti telefon pintar yang menggunakan Android sebagai sistem operasi mereka seperti HTC,Samsung,Sony dan banyak lagi.

2) Youtube

YouTube adalah sebuah laman web perkongsian video, yang dicipta oleh tiga bekas pekerja PayPal pada Februari 2005 dan dimiliki oleh Google sejak tahun 2006, di mana pengguna boleh memuat naik, melihat dan berkongsi video. Syarikat ini berpusat di San Bruno, California, dan menggunakan teknologi Adobe Flash Video serta HTML5 untuk memaparkan pelbagai jenis kandungan video, termasuk klip filem, klip TV, dan video muzik, serta kandungan amatur seperti blog video , video asal pendek, dan video pendidikan.

3) Blogger

Blogger adalah perkhidmatan blog-penerbitan yang membolehkan blog persendirian atau berbilang pengguna dengan penyertaan ditanda masa. Ia telah dibangunkan oleh Pyra Labs, yang telah dibeli oleh Google pada tahun 2003. Secara amnya, blog yang dihoskan oleh Google pada subdomain blogspot.com. Sehingga 1 Mei 2010 Blogger membenarkan pengguna untuk menerbitkan blog pada tuan rumah yang lain, melalui FTP. Semua blog itu mempunyai (atau masih ada) untuk berpindah ke pelayan Google sendiri, dengan domain selain daripada blogspot.com dibenarkan melalui custom URL. Tidak seperti Wordpress, Blogger tidak boleh dipasang di pelayan web. Pengguna hanya boleh menggunakan kemudahan DNS untuk mengalihkan domain blogspot kepada custom URL.

4) Picasa

Picasa adalah imej penganjur dan penonton imej untuk menyusun dan menyunting gambar digital, ditambah dengan laman web perkongsian foto bersepadu, asalnya dicipta oleh sebuah syarikat yang dinamakan Lifescape (yang pada masa itu mungkin telah tinggal di Idealab) pada tahun 2002 dan dimiliki oleh Google sejak tahun 2004. "Picasa" merupakan gabungan nama Bahasa Sepanyol pelukis Pablo Picasso, frasa mi casa (Sepanyol untuk "rumah saya") dan "gambar" untuk gambar (seni peribadi). Pada bulan Julai 2004, Google memperoleh Picasa daripada pengarang asal dan mula menawarkan ia sebagai perisian percuma.

5) Orkut

Orkut adalah sebuah laman web rangkaian sosial yang dimiliki dan dikendalikan oleh Google. Perkhidmatan ini direka untuk membantu pengguna bertemu rakan-rakan baru dan lama dan mengekalkan hubungan yang sedia ada. Laman web ini dinamakan selepas pencipta, yang pekerja Google Orkut Büyükkökten. Orkut adalah salah satu laman web yang paling kerap dilawati di India dan Brazil. Sehingga Oktober 2011, 59.1% pengguna Orkut adalah dari Brazil, diikuti oleh India dengan 27.1% dan Jepun dengan 6.7%.