HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

10 Jan 2014

Tempat-tempat Yang Boleh Menggemukkan


Sedar tak sedar apabila kita makan sesuatu makanan itu tanpa kawalan dan di tempat yang mana kamu menikmati makanan itu sesedap hati seperti sewaktu menonton wayang pasti mata anda fokus pada cerita yang ditonton dan tangan anda duk tak henti-henti kunyah bertih jagung, jadi maka itu sudah tentu anda tak akan sedar dan perasaan yang berat badan anda meningkat 2 atau 3 kilogram.

Tidak salah apabila anda menonton wayang untuk memakan dalam kuantiti yang banyak tetapi haruslah diingatkan untuk tidak terlalu mengambilnya terlalu banyak kerana risau-risau 'movie' tak abis lagi tetapi perut anda dah meragam sakit perut dan sebagainya kerana terlalu asyik layan cerita sampai tak sedar dah balun 1 set besar bertih jagung dan air pepsi. 

Jom kita lihat beberapa tempat yang boleh menggemukkan anda tanpa ada sedari dan perasan.

Di dalam kereta
Ya ini telah tempat yang mana pasti ramai atau sesetengah anda gemar untuk makan kerana sambil menunggu 'trafik jem' pasti anda akan berasa lapar dan sebagai jadi sudah tentu anda akan memilih makanan ringan sebagai santapan anda ketika itu dan kadangkala kebanyakannya anda sudah membeli siap-siap keropok untuk disimpan di dalam kereta untuk dijadikan kudapan sewaktu bosan menunggu trafik sesak. 

Di depan televisyen
Ramai yang berpendapat apabila menonton televisyen pasti anda akan cepat bosan dan lapar sekiranya hanya melihat sahaja siaran tanpa menjamah apa-apa makanan kerana tidak lengkap rasanya menonton televisyen tanpa hidangan seperti nasi, pizza dan makanan segera yang lain kerana saat bersama keluarga menikmati filem kegemaran di kaca TV pasti lebih menarik dengan hidangan makanan. Tetapi harus diingatkan jangan terlalu mengikut nafsu nanti bimbang-bimbang berat anda makin naik pula. 

Sewaktu membuat kerja 
Ya ini adalah untuk pelajar dan mereka yang sering buat kerja sama ada di pejabat pada lewat malam terutamanya pelajar yang sering tidur lewat untuk menyiapkan tugasan anda pasti akan rasa cepat lapar kerana menghadap tugasan yang bertimbun-timbun dan itu menyebabkan anda di saat pukul 2 ke 3 pagi akan tergerak untuk mencari dan membeli makanan seperti burger dalam kuantiti yang banyak kerana memang penat dan cepat lapar apabila buat tugasan di waktu senja bukan. 

Di atas sofa
Di tempat kerusi seperti sofa empuk sering menjadi aktiviti yang mana apabila dalam keadaan baring anda akan pasti rasa terbuai dengan kesedapan kerusi sofa yang sungguh lembut yang mana pasti akan membuat anda makan dalam kedaan baring juga. Ini adalah sesuatu yang tidak bagus kerana di saat itu, kemungkinan besar segala sisa makan akan terkumpul lebih mudah dan disitu akan menyebabkan badan akan lebih senang gemuk . 

Kesimpulannya jagalah berat anda, jangalah terlalu gemuk atau terlalu kurus, tetapi tak kisah makan di mana-mana pun tidak menjadi masalah tetapi sebaiknya kawal pemakanan anda itu dan agar tidak menjadi pengumpul lemak tegar atau erti kata lain obesiti.