HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

27 Jan 2014

Tips Untuk Menguatkan Otak Kanan


Tips Untuk Menguatkan Otak Kanan

1. Banyak membaca dan menghayati sejarah.

2. Banyak membaca pengetahuan umum. Kurangkan majalah hiburan kerana hiburan biasanya mengandungi gambar yang agak keterlaluan dan bahan gosip berlebihan.

3. Memperbanyakkan ekspedisi, pengembaraan, lawatan, berkelah dan melancung.

4. Selalu menyertai seminar, forum, pameran, ekspo dan lain-lain.

5. Menatap dan merenung Al-Quran.

6. Selalu melakukan latihan menguatkan konsentrasi.

7. Selalu berfikir secara kreatif.

8. Sering melakukan latihan pendengaran, penglihatan, pergerakan, penciuman dan merasa secara imaginasi.

9. Bertafakur atau berfikir tentang makhluk Allah dan alam semesta.

10. Memikirkan sesuatu kejadian, peristiwa-peristiwa dan isu-isu semasa. Belajarlah dengan alam semesta dan kehidupan ini.

11. Membaca, memahami, merenung dan menghayati isi Al-Quran sedalam-dalamnya. Fikirkan apa yang tersurat dan tersirat di dalam kandungannya. Lakukan begitu juga terhadap hadis-hadis Rasullullah s.a.w.

12. Bermain catur.

13. Suka berfikir dengan bertanya kepada diri sendiri dengan menggunakan kata kunci ‘apa, siapa, bila, di mana, kenapa dan bagaimana‘.

14. Selalu menambah pengetahuan umum dengan membaca, mengikuti program-program berbentuk maklumat dengan menonton televisyen, mendengar radio, internet dan sebagainya.



Fungsi Otak Kanan dan Otak Kiri

Otak kanan merupakan tempat untuk perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama music, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Daya ingatan otak kanan adalah bersifat jangka panjang (long term memory).

Otak kiri pula berfungsi dalam hal mengingati ilmu, pengetahuan atau maklumat perbezaan, menyimpan data dan fakta, analisis, angka, urutan, tulisan, bahasa, kiraan dan memahami logik. Daya ingatan otak kiri adalah bersifat jangka pendek (short term memory).