HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

26 Mar 2014

Bagaimana Untuk Meningkatkan Stamina


Stamina bermakna mempunyai kekuatan dan tenaga untuk menahan keadaan aktiviti, penyakit atau tekanan bagi suatu tempoh masa. Perkataan stamina merujuk kepada senaman, sukan dan aktiviti fizikal yang lain dalam badan atau latihan kognitif otak. Secara umumnya, meningkatkan stamina bermakna mengurangkan keletihan apabila melakukan aktiviti.

Makan makanan yang sihat dan seimbang. Pemakanan seimbang adalah makanan yang rendah lemak termasuk buah-buahan, sayur-sayuran dan daging tanpa lemak mengekalkan badan yang sihat dan meningkatkan stamina kedua-dua fizikal dan mental.

Makan beberapa makanan yang lebih kecil sepanjang hari dan bukannya satu atau dua makanan yang besar, untuk menjaga tubuh anda secara berterusan dibekalkan dengan tenaga.


Snek buah-buahan, sayur-sayuran mentah, kacang dan protein tanpa lemak yang lain di antara waktu makan. Bawa buah bertenaga tinggi dan kacang bercampur dengan anda pada masa mendaki, berbasikal atau cramming untuk peperiksaan akhir.

Jika anda memerlukan banyak stamina untuk berjalan jarak jauh atau senaman, anda harus mempunyai minuman tenaga untuk meningkatkan tenaga / stamina anda.

Dapatkan banyak senaman fizikal untuk kesihatan yang optimum dan meningkatkan stamina.

Walaupun senaman fizikal yang membuatkan anda bosan dengan serta-merta selepas anda selesai, senaman meningkatkan tahap tenaga dan stamina dalam jangka masa panjang.

Senaman kardiovaskular, seperti senamrobik, berlari, berbasikal dan menari, menjalankan jantung dan paru-paru anda, meningkatkan kecekapan dengan mana badan anda membekalkan oksigen kepada otot. Akibatnya, daya tahan dan stamina meningkat badan anda dan tahap keletihan berkurangan.


Menjalani kehidupan yang aktif. Pada asasnya, mana-mana jenis pergerakan adalah baik untuk kesihatan jantung anda. Pakai alat pengukur langkah dan menembak untuk matlamat 10,000 langkah setiap hari.

Pilih aktiviti yang anda suka. Ia adalah lebih mudah untuk meningkatkan stamina dan ketahanan jika anda menikmati aktiviti yang anda lakukan seperti aktiviti berbasikal.

Secara beransur-ansur membina r estasipsehingga tahap yang dikehendaki. Bermula perlahan dengan melakukan aktiviti selama 30 minit kali pertama. Meningkatkan tempoh prestasi anda dengan selang realistik sehingga anda mencapai matlamat anda.

Melibatkan orang lain dalam aktiviti yang membuat ia lebih menyeronokkan.

Bawa anak-anak atau jiran apabila anda pergi untuk jangka masa harian anda atau berjalan kaki. Atau, menyertai gimnasium di mana anda boleh membuat kawan-kawan dan menjalankan bersama-sama. 


Pastikan motivasi anda tinggi untuk meningkatkan stamina anda.

Bayangkan matlamat anda dengan menutup mata anda untuk melihat diri anda menamatkan perlumbaan atau mendapat A dalam peperiksaan akhir. Elakkan memberi tumpuan kepada cabaran, halangan atau halangan anda mungkin menghadapi sebelum mencapai matlamat anda.