HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

13 Jul 2015

5 Tip Selamat Sebelum Pulang Cuti Raya


Syawal bakal menjelma beberapa hari lagi, pasti anda dah tak sabar untuk pulang bercuti. Tetapi sebelum bercuti panjang, pastikan anda meninggalkan rumah dalam keadaan yang terjaga dan selamat. Ada lima tip yang perlu anda perhatikan sebelum tinggalkan rumah, jom lihat info ini: 


1. Tutup Elektrik
Periksa semua aliran elktrik dan pastikan semuanya dipadam dan plug dicabut. Kalau risau nak tinggalkan rumah dalam keadaan gelap, anda boleh nyalakan lampu laman saahaja. Sebelum keluar rumah anda wajib tengok semua alat elektrik dicabut daripada plug untuk mengelak sebarang kebakaran atau lintar pintas berlaku. 


2. Barang Berharga & Haiwan 
Jangan sesekali tinggal barang berharga di rumah. Sekali pun ada emas, elok bawa sekali atau anda boleh pakai. Ada barang-barang berharga yang lain anda boleh simpan di tempat paling selamat yang dikunci, siap. Haiwan peliharaan yang ada boleh letak rumah jiran yang tidak pulang ke kampung atau anda hantar ke kedai binatang, walau kena bayar itu lebih baik daripada biarkan haiwan itu kelaparan. 


3. Sampah & Tong Air
Tahu kalut nak balik, tetapi jangan pula abaikan sampah di dalam rumah. Cuti pun lama, silap-silap datang rumah sampah di dapur boleh berulat. Habis satu rumah berbau nanti. Jadi bersihkan dapur dengan rapi, ya. Tangkungan air elok kosong bagi elak jentik-jentik membiak.


4. Pintu & Tingkap/Jendela
Mungkin ada rasa pintu dan jendela rumah sudah dikunci rapat. Hati-hati, lebih selamat jika anda buat check up kali kedua sebelum keluar rumah untuk elak daripada salah satunya tidak rapat ditarik atau tidak dikunci. Kalau ada lubang di dalam rumah, pastikan ditutup bagi mengelakkan binatang berbahaya masuk rumah. Paling penting jangan letak kunci di dalam pasu atau kasut yang kononnya selamat. 


5. Beritahu Jiran Anda Pulang
Mestilah ada salah seorang jiran yang tidak pulang ke kampung. Kenalah jiran tahu kalau anda pulang bercuti lama, itu lebih selamat. Boleh juga dia tolong jenguk rumah anda. Dan jangan lupa bagi nombor telefon yang senang dihubungi kepada jiran bagi update sebarang info yang berlaku di kawasan rumah anda.


Ini pula tip tambahan untuk anda. Tinggalkan kasut depan rumah untuk dijadikan sebagai 'umpan'. Ini boleh jadi trik seolah-olah ada tuan di dalam rumah. Semoga membantu dan selamat bercuti, ya!