HELLO AND HAVE A NICE DAY
Powered by Blogger.

31 Mar 2015

Tips Ketika Berlaku Kemalangan Jalan Raya

Kemalangan! 

Sekiranya terlibat dalam satu-satu kemalanagan, apa yang harus anda buat? terutamany kaum hawa yg mudah panik dan mengelabah.kalau yg laki kita tak heran,ambik steering lock la apa lagi kan.. kah kah kah..Memandangkan jumlah kenderaan yang terdapat di jalanraya kita hari ini, sudah pasti berlaku kemalangan.

Memandangkan terdapat begitu ramai pemandu-pemandu baru, khasnya pemegang-pemegang kelas jenis “P” (Probationary Drivers) dan pemegang-pemegang lesen lama yang tidak tahu bagaimana hendak bertindak semasa terlibat dalam sesuatu kemalangan, maka artikel ini dikaranglah.

Mula-mulanya, izinkan saya kategorikan jenis-jenis kemalangan yang biasa berlaku di jalanraya kita hari ini. Kesimpulannya, ianya dijeniskan kepada:

i) Kemalangan kecil-kecilan atau “minor accidents”. Biasanya kerosakan tidak perlukan “repair” banyak lebih kurang katalah RM200 – RM300. Umpamanya kerosakan dilinkungan yang anda dapat “settle” atau selesaikan.

Umpama kerosakan-kerosakan lampu belakang, “signal”, cermin tepi (side mirror) dan sebagainya. Ingat, kalau ke Balai Polis, akan memakan masa dan leceh! Jangan lupa juga, kalau anda didapati salah, anda akan kena “kompaun”, sekurang-kurang RM300. Berbaloi tidak? Pendek kata, nasihat saya dalam kes kemalangan macam ini, “Settle” lah sahaja. Faham?

ii) Jenis kemalangan kecil-kecilan atau “minor accidents” seperti di nombor (i) atas tetapi melibatkan kerosakan lebih besar atau “serious”. Repair memerlukan perbelanjaan yang lebih atau tinggi.

Di kes demikian, “insurans” main peranan besar. Semua kenderaan mempunyai insurans – Kurnia, P&O, East West dan sebagainya.

Dalam kes demikian, anda dinasihatkan lapor kemalangan ini ke Balai Polis saja. Apa yang anda harus buat ialah:

i) ambil / catat nombor kereta.

ii) jenis model kereta.

iii) warna kereta.

iv) catatkan “masa” kemalangan berlaku dan tempat kemalangan.

v) kalau boleh, dapat butir-butir pemandu yang terlibat seperti kad pengenalan, lesen pemandu dan jangan lupa kelasnya, alamatnya dan bangsanya.

Anda harus diingatkan, tiada seorang pun mempunyai kuasa untuk “menahan” atau “detain” (melarang) seseorang daripada meninggalkan kawasan kemalangan tersebut.

Diperingatkan lagi, kuasa “detain” hanya ditangan polis sahaja! Kemalangan jenis “minor” seumpama ini, di mana tiada orang yang dicederakan, anda bebas meninggalkan kawasan itu berlaku.


Tapi ingat, anda hendak melaporkan ke Balai Polis berdekatan dalam tempoh 24 jam! Saya harap anda / pembaca akan mengkaji apa-apa yang dikarang dalam artikel ini dengan teliti.
Habis berbincang tentang “kes-kes kemalangan jenis minor atau kecil-kecil”, tibalah kita ke kemalangan-kemalangan yang lebih serius pula.

“Kemalangan” adalah sesuatu peristiwa yang siapapun tidak harap berlaku. Ianya sesuatu “nahas”. Tetapi blog ini terpaksa menyentuh topik ini semata-mata.

Kemalangan “serius” biasanya berlaku di jalan-jalan besar atau “highway” atau “lebuhraya”. Kenderaan-kenderaan berjalan lebih 110 km/j keatas.

Dalam kemalangan demikian diatas, pemandu-pemandu yang terlibat:

i) Cuba hantar yang cedera ke hospital atau klinik.

ii) Telefon ke Balai Polis atau Hospital untuk bantuan cemas.

iii) Balai Bomba dihubungi.

iv) Kalau pemandu-pemandu tidak cedera parah, bolehlah tukar-menukar butir peribadi.

v) Ingat / catat nombor kenderaan terlibat, butir-butir pemandu (lesen), masa kemalangan, tempat terjadi kemalangan dan sebagainya.

vi) Anda tidak boleh ubah kenderaan-kenderaan dan tempat kemalangan.

Pendek kata, harus anda menunggu kedatangan Polis dan Ambulans untuk membantu.

Seperti dikes kemalangan, anda haruslah buat Laporan Polis dalam tempoh 24 jam! Kalau sudah capai salinan repot Polis, jangan lupa, beritahu pihak Insurans dalam tempoh seminggu.

Dalam kes-kes kemalanagan “serius”, anda akan kehilangan N.C.B. (No Claim Bonus) kereta. Sekiranya anda kurang faham istilah “N.C.B.” atau “N.C.D.” (No Claim Discount) sila anda rujuk kepada agen insurans kereta anda.

Katalah anda telah selesai buat laporan polis dan sebagainya, anda haruslah ingat:

i) dapatkan salinan kemalangan dari Balai untuk rujukan diri.

ii) jangan lupa lapor kes kemalangan ini kepada pihak insurans (dalam 1 minggu) sebaik-baiknya.

sekian